Browsing by Author "Lundin, Anders"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Arbetsmiljökvalitet i skolan : Utvärdering av en arbetsmiljöintervention baserad på samverkan(Arbetslivsinstitutet, 2002) Servais, Sven-Göran; Häggqvist, Susann; Söderman, Erik; Backman, Lena; Grundberg, Karin; Lundin, Anders; Petterson, Inga-Lill; Åhman, MatsWork Environment Quality at School : A Work Environment Intervention Based on Collaboration Development towards a Swedish school system with management by objectives and results has been in progress for some years. The ability of schools to cope with management by objectives and results has proved deficient, and internal control of the work environment can be viewed as a stipulation of management by objectives and results in the work environment context. Work environment intervention was tested at seven schools based on training material previously compiled for quality assurance of the work environment. The study also included fourteen reference schools. Pupils and staff at these schools were observed between 1996 and 1999, using quantitative and qualitative methods. Self-ratings indicated inferior work environment, reduced mental well-being and heightened stress among the participants. However, the intervention group rated more improvements and less deterioration than the comparison group, which shows that the work environment intervention succeeded in starting a process, which counteracted a negative development of work environment and health. Key words: Intervention, Systematic Work Environment Management, work organisation, Work Environment Act, working team, school, health, well-being, pupils, participation, evaluation.Item Dikter /(1880) Lundin, AndersItem Nätverk för ingenjörsutbildningar för samverkan vid införande av ny examens- och utbildningsstruktur(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Malmqvist, Johan; Edström, Kristina; Lundin, Anders; Gunnarsson, Svante; Arehag, Marie; Warfvinge, Per; Chalmers Tekniska HögskolaI föreliggande arbete beskrivs arbetet med att skapa ett nätverk med det övergripande syftet att stärka svensk ingenjörsutbildning. Under 2007 har nätverket finansierats av NSHU, som tillhandahållit medel för att stödja svenska högskolors arbete med Bolognaprocessen. Nätverket Ingenjörsutbildningarna har under året anordnat ett antal välbesökta workshopar. Ett antal grupperingar som inte tidigare haft regelbundna träffar har därmed skapats. Deltagarnas omdömen har varit positiva. Det är tydligt att det finns ett behov av ämnesbaserade nätverk, och där diskussionerna inte bara handlar om Bolognafrågor utan även om ämnesinnehåll, rekrytering, varumärken med mera. Projektet kan sägas ha startat ett nätverkande mellan ingenjörsutbildningar men det krävs mer arbete för att nå kontinuitet.