Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lundkvist, Susanne"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Pojke/flicka på lika villkor? - en studie om hur kön skapas på idrottslektioner
    (2007) Andersson, Thérese; Lundkvist, Susanne; Göteborg University/Department of Sociology
    Det är av stor vikt för vår lärarprofession att vi har en medvetenhet kring de traditionella könsmönster som finns i vårt samhälle och att vi i vår yrkesroll ansvarar för att motverka att de upprätthålls. Det är viktigt att vi ser våra elever som individer med olika förutsättningar och behov och inte utifrån om man är pojke eller flicka. Det här är något som säkert varje lärare samtycker till men intressant är att se hur det fungerar i praktiken på våra skolor. Vårt syfte med undersökningen är därför att belysa hur lärare uppfattar att kön gestaltas i idrottshallen och hur idrottslärare resonerar kring likheter och skillnader utifrån kön. Undersökningen bygger på insamlat material från observationer på idrottslektioner samt intervjuer med lärare. Resultatet visar att det i praktiken råder skillnader mellan könen trots att lärarna har en medvetenhet kring de traditionella könsmönstren. Föreställningar kring kön är starkt rotade i vårt samhälle och styr oss mer eller mindre medvetet. Det är något vi noterar när vi intervjuar lärare och när vi observerar deras lektioner. Eleverna hjälper också omedvetet till att förstärka och upprätthålla könsskillnaderna och gör vad som förväntas av dem beroende på om de är en flicka eller pojke.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback