Browsing by Author "Lundqvist, Fredrik"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Nyhetsbegreppet i förändrat medielandskap(2011-02-22) Lundqvist, Fredrik; mattsson, Erik; Westerlind, Jonathan; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and CommunicationTitel: Nyhetsbegreppet i förändrat medielandskap - En kvalitativ studie om unga vuxnas uppfattning om vad en nyhet är och var den finns. Antal ord: 15 115 Författare: Fredrik Lundqvist, Erik Mattsson, Jonathan Westerlind Handledare: Annika Bergström Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Höstterminen 2010 Syfte: Att undersöka unga vuxna svenskars uppfattningar om vad en nyhet är och var den finns. Metodval: Djupintervjuer med 9 personer (20-25 år) Huvudresultat Studiens resultat ska ses som olika svarsinriktningar som bidrar till att nyansera hur unga vuxna, 20-25 år, definierar begreppet nyhet och till vilka nyhetsbärare de vänder sig till. En nyhet är för de flesta respondenter något som är nära i tid, rum och kultur. Närhet vad gäller dessa faktorer skapar ett högre intresse för en händelse hos respondenten. Vissa respondenter reflekterar dock över det faktum att en händelse kan intressera andra än dem själva, och kan då ändå uppfattas som en nyhet. Konvergensen i dagens mediesamhälle återspeglas i respondenternas svar om var de söker nyheter. Nyheter går numera att finna i mer icke traditionella kanaler, som t.ex. bloggar och forum. De traditionella nyhetsbärarna står sig dock starka. Morgontidningen och nationell morgon-tv tillgodoser till stor del respondenternas basbehov vad gäller nyheter. Nyhetspåbyggnad sker genom Internet och nyhetsföretagens nätbilagor. Det vill säga, resultatet visar att respondenterna söker till de traditionella nyhetsföretagen, men i nya plattformar. Förtroendet för nyhetsbäraren har en betydande roll. Innehåll som publiceras i medier med högt förtroende uppfattas generellt som nyheter. Innehåll med nyhetsmässig potential som publicerats i de nya sociala medierna behöver verifieras i nyhetsmedier med högre förtroende. Detta för att uppfattas som en nyhet av respondenten. En händelses förmodade intressesfär är också av betydelse för vad som anses vara en nyhet. Vissa respondenter reflekterar över att en nyhet ska vara av samhällskaraktär. En privat nyhet intresserar en mindre sfär bör då kanske inte ses som en nyhet. Dock finns det de respondenter som kunde se privata nyheter som en del i ett enhetligt nyhetsbegrepp. Flera respondenter menar att en nyhets innehåll ska vara sant och att det är avgörande för vad man ser som en nyhet. Innehåll där sanningshalten uppfattas som låg, tenderar att ses som skvaller eller rykten.Item Sociala Medier som marknadsföring - Från ett organisationsperspektiv(2010-09-24) Lundin, Johan; Lundqvist, Fredrik; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information TechnologyI dagsläget pratar man alltmer om sociala medier och hur användandet av sociala medier kan hjälpa företag med sin marknadsföring. Sociala medier är inte renodlade reklamkanaler, de är kommunikationskanaler som framförallt kan och ska användas för att bygga förtroende och stärka relationer mellan företag och individ. Vi står mitt i en nyordning som förvandlat användaren till en mer aktiv del av nätets utbud. Det är därför viktigt att företagen anpassar sig och gör sig tillgängliga på nätet. För att se vilka faktorer som driver utvecklingen framåt, har vi tittat på teknikerna bakom sociala medier och hur företag idag arbetar med sociala medier, hur organisationen ser ut runt om kring och vilka positiva och negativa erfarenheter som personer med uppgift att leda projekt med sociala medier har redovisat. I studien har vi använt oss av en kvalitativ metod med åtta stycken intervjuer med ansvariga för sociala medier på respektive företag. De drivande faktorerna bakom användandet av social media som marknadsföring är, som vi har sett, att ständigt vara tillgänglig och närvarande. Utmaningen för företag blir att ta till sig detta faktum och samtidigt förstå hur tekniken bakom sociala medier fungerar för att sedan anpassa upplägget utifrån den egna organisationens intressen och mål. Nödvändigheten av att kunna se sociala medier som en resurs inom marknadsföring är viktigt. Studien visar att värdeskapande ofta går hand i hand med engagemang och aktivt deltagande varför en stark organisation bakom sociala medier är något man bör sträva efter. Vad som gör en social media kampanj lyckad är att det finns ständiga uppdateringar och kontinuerlig dialog mellan individ och företag. Det krävs alltså en hel del arbete och det kan ta tid innan man ser ett resultat. Att ha klara riktlinjer för vilket typ av budskap man för ut samt vilken tonalitet dem har är även en viktig del i användningen av social media. Tekniken bidrar till att informationen som sprids i sociala medier och de diskussioner som förs i dem är helt transparenta och öppna för alla. Budskap rör sig snabbt, oavsett om de är positiva eller negativa.