Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lundstedt, Alexander"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Lek på det allra största allvar” En intervjustudie om lärares beskrivningar av trygg improvisation i musikundervisning
    Lundstedt, Alexander; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och Musik
    Föreliggande studie syftar i att ta reda på hur lärare jobbar kring improvisation för att skapa trygg improvisation. Detta beskrivs av 6 olika lärare på gymnasie- och kulturskola inom olika instrumentgrupper samt sång. Problemområdet är formulerat utefter egna och andras erfarenheter kring improvisation, samt baserat på tidigare forskning. Arbetets empiriska material är framtaget genom semistrukturerade intervjuer, och har sedan analyserats utefter studiens teoretiska perspektiv, relationell pedagogik samt musicking. Resultaten visar på att för att skapa trygg improvisation så är det viktigt med lekfullhet och utforskande, individanpassning samt att jobba relationellt. Resultatet tar upp att det finns en koppling mellan genus och otrygg improvisation. Vidare visar resultatet på hur man kan jobba med elever som upplever en otrygghet när de improviserar, samt vad man borde kunna för att vara en trygg improvisatör. I sista kapitlet förs diskussion kring studiens resultat. Diskussionen tar upp balansen mellan lek och teori, individanpassning och den proximala utvecklingszonen, lärande i grupp samt om det finns några skillnader i resultat som kan grunda sig på att lärarna jobbar inom olika skolformer. Slutligen diskuteras det hur studien kan användas i undervisning samt förslag på vidare forskning

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback