Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Lybing, Cecilia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet
    (2021-02-12) Lybing, Cecilia; Törngren, Louise; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    Studiens syfte var att inhämta habiliteringslogopedernas kliniska erfarenhet och kunskap om implementering av alternativ och kompletterande kommunikation till barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Studien genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fem habliteringslogopeder. Data transkriberades och en tematisk analys genomfördes, som utmynnade i tre huvudteman: Logopedens expertis, Samverkan i nätverket och Villkor för implementering. Resultatet visar att logopederna arbetar multimodalt gällande alternativa kommunikationsmetoder och belyser vikten av att sätta små mål. Resultatet visade även att tid, avsaknad av baskunskap om kommunikation och barnets hälsotillstånd påverkar implementeringen. Tidsaspekten berör logopedens organisatoriska resurser och föräldrars möjlighet att avsätta tid. Tid ur ett barnperspektiv berör långsam utveckling, andra vårdkontakter och medicinska faktorer som påverkar implementeringen. Ofta erbjuds det begränsade antal behandlingstillfällen över kortare tid som kan påverka implementeringen negativt. Resultat i studien visar att insatser kring målgruppen behöver ske över tid och att logopeden tillsammans med nätverket behöver ha ett långsiktigt perspektiv.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback