Browsing by Author "Maack, Karl"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Nätbaserad kurs med flexibel fördjupning(PIL-enheten, 2013-04-30) Maack, Karl; Lilja, Patrik; von Feilitzen, Mattias; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Göteborgs universitetProjektet nätbaserad kurs med flexibel fördjupning är ett pedagogiskt utredningsprojekt som bedrivits från 2011 till och med 2012. Projektet är genomfört i ett samarbete mellan Sahlgrenska akademin och IT fakulteten med ekonomiskt stöd av enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL). Projektet prövar idén med och konsekvenser av att mellan olika avdelningar/ institutioner samköra ett kurskoncept med två delar, dels en allmän teoretisk grund, dels en tillämpningsfördjupning. De båda delarna skiljer sig åt på flera sätt bl.a. inplacering inom organisationen, pedagogisk utformning, praktiska inslag, relationen till externa aktörer, utformning av studentgrupper, fördjupningsnivå och administration. Projektet visar att det är möjligt att ta fram en sådan kurs inom ramen för ett strukturerat utbyte mellan avdelningar. Erfarenheterna visar att utmaningar ligger inom det juridiska området vid uppbyggnad och upprätthållande av projektpooler med externa fallbaserade projekt, samt i komplexitet relaterat till olika intressenters inbördes relationer till moment och komponenter i kurskonceptet.Item Navigating digital transformation in primary care: Implementation, intention, normalization, and institutional logics(2025-04-02) Maack, KarlThis compilation thesis examines the implementation of video consultations in primary care, focusing on how healthcare professionals navigate the digital transformation amidst conflicting priorities. It explores the value conflicts arising from the introduction of video consultations and how these are managed in practice. The research delves into the perceptions of practitioners, including doctors, nurses, and psychologists, as well as other actors involved like IT-specialists and implementation coordinators. By employing frameworks such as the theory of planned behavior and normalization process theory, this study analyzes factors influencing the successful integration of video consultations. It highlights the importance of balancing managerial, market, patient, and professional logics during the digital transformation process. The findings in this thesis suggest three key strategies for implementation of video consultations in primary care. First, healthcare professionals must continuously adapt and adjust to multiple institutional logics, balancing clinical values with organizational and technological demands. Second, managing nodes of adjustmentalisation, are central in coordinating interactions between different logics and actors. Third, an active governance though engaging in the development of standards and protocols ensures alignment with both clinical and organizational requirements. The thesis contributes to both theoretical understanding and practical strategies for managing digital transformations in healthcare, emphasizing the need for a nuanced approach that considers diverse stakeholder perspectives.