Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Magnusson, Frida"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Bildens betydelse för utveckling av barns språkliga förmåga
    (2007) Dahlgren, Veronica; Magnusson, Frida; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte Bakgrunden till att vi valde att undersöka betydelsen av interaktionen mellan bild och språkutveckling, beror på att vi upplever att bilden ofta kommer i andra hand i skolverksamheten samt att bildens styrka inte används op- timalt. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur bild fungerar i skolans arbete med att utveckla barns språkliga förmåga. Huvudfråga Vår huvudfråga har varit: Vad har bilden för betydelse för utveckling av barns språkliga förmåga? Metod och material Examensarbetet är en empirisk undersökning i vilket vi knyter an till den forskning och de teorier som finns om bild och språkutveckling. Vi har använt oss av observationer och kvalitativa intervjuer av två pedagoger från skilda skolor i vår undersökning. Resultat Vi har kommit fram till att båda pedagogerna tycker att bild är gynnande för språkutveckling hos barn. Pedago- gerna har olika grundsyn på barns lärande, vilket präglar deras val av arbetssätt. Metoderna skiljer sig därför på så sätt åt att antingen ses bilden som utgångspunkt i språkarbetet eller mer som ett verktyg att nå progression i barns språkliga förmåga. Slutsatsen av resultatet är att bild bidrar på ett flertal olika sätt till utveckling av barns språkliga förmåga. Kontentan av slutsatsen blir därför att skolan bör höja bildens status i skolarbetet. Bild är ett kraftfullt uttryck som inspirerar och stimulerar barnets kreativa sida att skapa. Genom att se bildens potential kan skolan på bästa möjliga vis hjälpa elever att utveckla sin språkliga förmåga. Betydelse för läraryrket Genom undersökningen får vi en djupare kunskap i hur integrering mellan bild och språkutveckling kan se ut. Vidare får vi verktyg att på bästa sätt inspirera och vägleda elever för att främja deras språkliga förmåga.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The Project Management Triangle: a hidden framework? A qualitative study of ERP implementations in Sweden
    (2015-10-16) Smith, Jonathan; Magnusson, Frida; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Det har under en lång tid visat sig att en stor del systemimplementationer misslyckas. ERP-system ses som en vital del i en organisation på grund av att de stödjer dess kärnaktiviteter. Detta leder till att ERP-system är väsentliga systemlösningar och att projekt inom detta område kräver hög grad av projektledning. Vi trycker därmed på vikten av att söka efter verktyg som kan stödja denna process och på så sätt förebygga misslyckade implementationer. Projekttriangeln är ett ramverk som vanligtvis används för att kontrollera de tre huvudfaktorer som påverkar den totala framgången av ett projekt; tid, kostnad och funktionalitet. Syftet med denna rapport är att undersöka relevansen av detta ramverk vid ERP-implementationer. Därmed ställde vi oss frågan, hur relevant är projekttriangeln under implementation av ERP-system? För att undersöka detta genomförde vi ett flertal intervjuer och mer avslappnade former av dialoger tillsammans med anställda och kunder till ett It-företag som specialiserar sig på ERP-implementationer. Därefter presenterade och analyserade vi våra upptäckter med hjälp av en trianguleringsmodell. Dessa upptäckter jämfördes sedan med litteraturen och diskuterades, vilket ledde fram till vår slutsats. Det har visat sig att dessa faktorer är uppenbara i kontexten av ERP-implementationer, trots det faktum att de inte frekvent uttalas och sätts i relation till varandra. Därmed menar vi att det är viktigt att utveckla en bättre förståelse för hur dessa faktorer relaterar till och påverkar varandra, något som ramverket kan stödja under implementationen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback