Browsing by Author "Mankila, Merja"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Application of Price Bundling Strategies in Retail Banking in Europe(2001) Mankila, Merja; Department of Business AdministrationApplication of price bundling strategies in retail banking in Europe is a report based on an empirical study of price bundling practices in Southern, Central and Northern Europe. The current report defines three core price bundling models that are in one form or another applied by the interviewed banks. The models are cost efficiency bundling, cross-selling bundling and loyalty bundling. Price bundling has been started to apply in retail banking in Europe in the 1980's. Price bundling is regarded as an important strategy in the intensified competitive market and it is also supposed to satisfy increasingly sophisticated customers in the future. The price bundles that the interviewed banks apply can be explained by the competitive conditions in the retail banking markets concerning both what the banks aim at, their competitive advantages, and the market factors. Banks in different parts of Europe have different competitive advantages that they find important when pursuing their price bundling strategies. Common to all the markets is the threat of customers to switch banks, which was identified as the main driving force in competition.Item Essays on Strategic Price Bundling in Retail Banking(2001) Mankila, MerjaItem Initiativtagarens påverkan på begäran om deltid -har det någon betydelse vem som föreslår?(2019-03-11) Mankila, Merja; University of Gothenburg/Department of Psychology; Göteborgs universitet/Institutionen för psykologiHuvudfrågan i uppsatsen handlade om att undersöka om det spelade roll för arbetstagarens upplevelse av vem som initierade en förhandling om deltid: arbetstagaren själv eller chefen. Denna kunskap är viktig för båda parterna för att arbetsrelationen ska fungera på längre sikt. Undersökningen baserades på en vinjettstudie. Fem hypoteser testades med hänsyn till olika aktuella aspekter i arbetslivet: tillfredställelse med kontraktet, arbetsförhållandets utveckling, uppfattning av chefen, stressupplevelsen och önskan om att fortsätta med deltid. Resultatet visade att om arbetstagaren initierar en förhandling om deltid påverkas uppfattningarna positivare än då chefen föreslår deltid. En praktisk implikation från studien är att arbetsgivaren förbättrar relationen med sina anställda om de ges större autonomi och mer inflytande i sina arbetskontrakt och i verksamheten. DetItem Konsumentrörligheten på de finansiella marknaderna. En uppföljning åtta år senare(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2009) Mankila, Merja; Gamble, AmelieFöreliggande studie innebär en uppföljning av Konkurrensverket och Konsumentverkets rapport om konsumentrörligheten på de finansiella marknaderna från 2001. Konkurrensen inom den finansiella sektorn har varit föremål för ett antal empiriska undersökningar under 2000-talet såväl i Sverige som i övriga Norden och EU. I forskningen kopplas ofta konsumenternas rörlighet till olika andra aspekter. Exempel på sådana aspekter är; antalet banker som konsumenten har en relation till, kundförhållandenas längd, priskänslighet och hur priserna upplevs, Internetbanker, kundnöjdhet, lojalitetsfrågor, omedvetenhet, passivitet, höga byteskostnader samt vad som är eller kan vara en lämplig nivå på bytesbenägenhet på finansiella marknader.Item Konsumtionsrapporten 2008:upplaga 2(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2008) Mankila, MerjaItem Price Bundling Theory Applied to Retail Banking(1999) Mankila, Merja; Department of Business AdministrationThe current report presents a theoretical and empirical investigation of a pricing method called price bundling and its application in retail banking in Sweden and Finland. Price bundling was found to be an appropriate model for banks since by price bundling it was possible to reduce selling, marketing and production/delivery costs and therefore to utilise the banks' fixed capacity more efficiently. The greatest potential in price bundling is, however, the way it stimulates demand for additional services. Banks can take advantage of this by introducing new complementary services to the customers since it is likely to reduce customers' uncertainty and to increase their awareness of the bank's services. Price bundling also creates switching costs for the customer which means that their loyalty may increase. From a competetive point of view price bundling was found out to be beneficial since it diminishes competition between the banks and therefore will lead to higher profit potentials in the market. Retail banks in Sweden and Finland use price bundling extensively. Bundles seemed to be more like a reward system for customers' existing demand rather than introducing new demand. Thereby price bundling would in the first place affect customers' loyalty, and sales only indirectly. Another base model was a bundle around a current account and most cost efficient transaction services to minimise banks' costs. The author wants to thank Jan Wallanders och Tom Hedelius stiftelse för samhällsvetenskaplig forskning for financing this project.