Browsing by Author "Mannefred, Filip"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Integrering av hamnverksamhet i logistikkedjorna - Betydelsen av samverkan mellan aktörer i det intermodala transportsystemet(2019-08-06) Mannefred, Filip; Zetterberg, Frida; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenDen svenska sjöfarten spelar en viktig roll för såväl Sveriges export, import som för nationella godsflöden. Transportpolitiska mål i Sverige har länge initierat ett behov av att minska godsflödena på väg, till fördel för intermodala lösningar som inkluderar sjöfart. Intermodaliteten i sig kräver involvering av flera transportslag och, i likhet med försörjningskedjor, är det flertalet aktörer som måste samverka för att få ett fungerande flöde. Förutom förutsättningar såsom kostnader och tekniska aspekter, har studier visat att väl fungerande relationer mellan organisationer är en hygienfaktor för att uppnå en gemensam effektivitet. Den teoretiska grunden i arbetet är forskning kring interorganisatoriska samarbeten inom värdekedjor, samt forskning som behandlar samarbete på en mer generell nivå och ur dessa har begreppen samarbete, transparens och makt identifierats som övergripande teman. Studien syftar därmed till att undersöka en transportkedja med RoRo-frakt som relaterar till Göteborgs Hamn och vilken roll interorganisatoriska relationer i form av samarbete, transparens och makt har för att främja intermodalitet och effektivisera det gemensamma flödet av gods. Djupintervjuer genomförs med åtta respondenter i transportkedjan, vilka representerar hamn, hamnoperatör, rederi, tågoperatör och transportköpare. Studiens resultat visar vilka aktörernas närmaste samarbetspartners är och hur djupgående relationerna mellan dessa är, i kombination med deras inställning och preferenser kring hur samarbete ser ut. Resultatet visar även att informationsdelning är kritiskt på operativ nivå och att olika respondenter har olika syn på hur inflytandet i denna kontext ser ut. Slutsatserna fastställer att ingen av de aktörer som är inkluderade i studien, med undantag för Göteborgs Hamn, arbetar aktivt med att öka andelen intermodala transporter, på grund av att fokus snarare ligger på att tillfredställa kundens behov. Samarbete verkar vara en viktig aspekt för framgångsrika relationer bolag emellan, sett till integrering av verksamheterna och delning av vinst, risk och fördelar med samarbetet. Vidare är transparens en hygienfaktor på operativ nivå i form av informationsdelning och de aktörer som anses ha mest makt är antingen de som sitter på unika resurser, eller kunder som har möjlighet att styra flödet genom vad de efterfrågar. De hinder för samarbete som identifieras är låga marginaler i branschen, fokus på vinst samt eventuell skev maktfördelning med avsaknad av informationsdelning som följd.Item Managing Innovation in Knowledge-Intensive SMEs: A Multiple Case Study of Balancing Exploration and Exploitation(2023-07-20) Persson, Anders; Mannefred, Filip; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolManaging the innovation processes and strategies is a common challenge for companies due to the complexity and difficulties of creating processes that favor exploitation and exploration, and not limiting the capabilities to one or the other. Being able to have a split focus and balancing these capabilities constitutes a paradox since stability and predictability are associated with exploitation, and since risk and unpredictability are associated with exploration. This thesis focuses on the phenomenon described above, with two layers added. First, the companies that constitute the empirical sample used in the thesis are all SMEs, and therefore have not developed the bureaucracy and structural inertia that often disfavors exploration. Second, the companies are all knowledge-intensive, meaning that their offerings are to varying extents depending on innovation. These two aspects, individually and jointly, represent a research gap that this thesis addresses. The empirical findings show that firms do not actively manage innovation to focus on exploitation and exploration in combination, although theory suggests multiple strategies and processes. However, an innovation-supporting culture was deemed essential, along with a strategy that focuses on cultural aspects rather than resource allocation. An innovation strategy can also mitigate the risk of having sprawling innovation activities, therefore managing resources more efficiently. In addition, the findings suggest that knowledge-intensive SMEs do not need advanced selection methods or specific tools to stay competitive. Finally, effective implementation and commercialization of the chosen ideas require cross-functional teams to ensure successful implementation, as well as an environment that allows employees to experiment, fail and question the status quo.