Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Mattsson, Erik"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    On Biogenic Halocarbons in Antarctic Waters
    (2013-10-17) Mattsson, Erik
    Little is known regarding the distribution of naturally produced volatile halogenated organic compounds, halocarbons, in Antarctic waters and the contribution of these waters to the global atmospheric load of halogens. In the atmosphere, halocarbons are degraded by photolysis, and form reactive halogen radicals. These radicals are thereafter involved in the catalytic degradation of ozone and formation of aerosols. Ozone degradation mainly occurs over the poles, and the process is most prominent during the springtime in the stratosphere at the South Pole. Biogenic halocarbons are formed by algae during photosynthesis. As such, the formation of halocarbons takes place in all oceans, but with large spatial and temporal variations. To determine the source strength of the oceans, it is essential to establish reliable estimates of the air-sea exchange, as well as production and degradation rates of halocarbons in the assessment of the role the oceans play in the destruction of ozone. In this work, the major aim has been to broaden the knowledge of the distribution of biogenic halocarbons in the Pacific sector of the Southern. Studies of the relationship between halocarbon distributions and biophysical variables indicated sea ice as the main regulating factor. The production and degradation rates in sea ice were therefore established, and the net production was found to be able to sustain concentration gradients in the ice. High resolution measurements of halocarbons in surface water and air were conducted to establish the air-sea exchange of halocarbons, and the results showed that the cold waters acted as a sink (100 days of minimum sea ice extent), with an uptake of 0.04 Gmol Br for bromoform, in contrast to earlier findings. A three year study during the austral summer in the Amundsen Sea was conducted, and the distributions and fluxes of halocarbons were found to be consistent. A novel approach utilising transposed- orthogonal projections to latent structures T-OPLS, indicated that biogenic halocarbons could be used to study the circulation of water masses on the shelf in the Amundsen Sea.
  • No Thumbnail Available
    Item
    RFID-teknik i cross-dockinglager - En studie av Speed Logistics lagerverksamhet
    (2013-06-27) Lindqvist, Andreas; Mattsson, Erik; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Logistik är mer än transporter mellan olika platser. Stor del av ett företag och dess logistik kretsar kring de interna logistikfunktioner och hur de som företag ständigt jobbar för att förebygga flaskhalsar. En lagervariant som används för att skapa ett högre värde i en kedja är ett så kallat cross-dockinglager. I ett sådant förs ständigt ett arbete med att effektivisera processer med hjälp av olika tekniker och strategier. En teknik för att öka omsättningshastigheten i ett lager genom snabbare identifiering och spårning av gods som hanteras är Radio Frequency Identification (RFID). Syftet med studien är att belysa de ständigt återkommande problemområden som uppstår i ett cross-dockinglager samt hur en RFID-lösning skulle kunna stödja dess verksamhet. En fallstudie ligger till grund för uppsatsen och ett studieobjekt, Speed Logistics, har används för att ställa teori mot verklighet. Intervjuer och studiebesök har genomförts för att skapa trovärdighet i studien och dess resultat. För att skapa en bättre förståelse kring de tekniker och lösningsförslag som kommer användas presenteras också vad som ligger till grund för dem. Olika logistikdelar, tillhörande strategier samt karaktäristika för ett cross-dockinglager kommer också redogöras. En kort historisk bakgrund i hur RFID-tekniken kom till världen, dagens uppbyggnad, standarder och dess läsbarhet rubriceras även. Slutligen presenteras ett lösningsförslag på hur Speed Logistics med hjälp av RFID-teknik i sitt cross-dockinglager kan effektivisera hanteringen av gods. Detta med stöd av en teoretisk bakgrund på området, studiebesök samt en intervju med Peter Hietala på Vilant Systems Oy. Slutdiskussionen belyser för- och nackdelar med vilken påverkan en implementering kommer att ha på ett lager och dess personal. Frågor för fortsatt forskning kan vara hur kostsam en implementering av sådan karaktär skulle komma vara, vilken aktör skall bekosta den, samt andra mer långsiktiga observationer kring hur RFID-teknik kan påverka ett cross-dockinlager

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback