Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Mattsson, Markus"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    CHEFREDAKTÖREN HAR ORDETEn kvantitiv innehållsanalys av nio chefsredaktörsbloggar
    (2010-02-25T12:46:40Z) Lindgren, Johan; Mattsson, Markus; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication
    Författare: Johan Lindgren, Markus Mattsson Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Institutionen för journalistik och massmedier, Göteborgs Universitet Termin: Höstterminen 2009/10 Handledare: Britt Börjesson Syfte: Syftet är att undersöka innehållet i chefredaktörsbloggar. Metod: Kvantitativ innehållsanalys Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet Material: 135 blogginlägg av 9 chefredaktörer Huvudresultat: Undersökningen beskriver hur chefredaktörens blogginnehåll och mängd inom ett ämnesområde varierar beroende på tidningarnas storlek. Det är också väldigt få chefredaktörer inom dagspressen som driver en blogg. Chefredaktörernas bloggar innehåller ämnen som sträcker sig från det privata till information och åsiktsmaterial. Bloggarna har som funktion att informera, påverka och skapa relation till sina läsare. Tidningar med stora upplagor ägnar sig främst åt att informera medans tidningar med små upplagor är mer relationsskapande och frispråkiga i sina bloggar
  • No Thumbnail Available
    Item
    Datorn som förändringsredskap i skolan - Tankegångar inför upptaktsfasen av 1:1 satsning
    (2012-02-03) Mattsson, Markus; Tilschner, Robert; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Satsningarna på varsin dator till varje elev i skolan har de senaste åren med ett tämligen stort tempo vuxit fram och bildat en grogrund mot ett förändrat lärande. Syftet med denna uppsats har därför varit att utifrån upptaktsfasen av en sådan varsin-satsning undersöka skolledning och lärares tankegångar samt förväntningar därom. Som metod till insamlandet av material genomförde vi kvalitativa samtalsintervjuer varefter analysen gjordes uti ett hermeneutiskt tillvägagångssätt. Resultaten från vår studie visar på att skolledningen har stora förväntningar på att satsningen skall generera ett förändrat lärande i skolan. Framförallt ställs förhoppningarna mot att den inrutade skoldagen ska luckras upp och att detta i sin tur leder till mer ämnesövergripande undervisning. Skälet till satsningen är också datorns numera naturliga funktion i samhället och dess mångfaldiga möjligheter för kunskapandet. Resultaten visar även på att lärarna har en positiv syn till satsningen på varsin dator. Dock framträder en del praktiska och metodologiska orosmoln vidrörande exempelvis Internet, datorhantering och förvaring. Angående Internet är den fria tillgången en stor farhåga och lärarna ställer sig frågande till både källkritiska aspekter liksom huruvida eleverna kommer göra annat under lektionstid. Å andra sidan ser man samtidigt det ökade utbudet av information och möjligheten till kommunikation som något mycket positivt. Liksom skolledningen ser också lärarna samhällets krav på datorkunskaper som en tung aspekt för införandet. Vad man emellertid alltså efterfrågar är mer fortbildning, lektionstips och fler kringprodukter såsom projektorer och kameror för att tillvarata datorns alla möjligheter. Inför vår kommande yrkesroll som lärare har denna studie gett oss en nyttig inblick i de tankegångar som finns kring varsin-satsningar. För oss liksom lärarprofessionen har således förståelsen för likartade satsningar till skolan framöver ökat.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback