Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Mesic, Amina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Grammatiken bakom kulisserna En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3
    (Göteborgs universitet, 2022) Mesic, Amina
    Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och autentiska sammanhang för att kunskaperna ska bli meningsfulla och användningsbara för eleverna. Därför bör grammatiken inte göras isolerad i undervisningen, och inte heller i gymnasieskolans svenskkurser. Syftet att belysa huruvida grammatik presenteras och utvecklas i läroböcker för Svenska 1 och 3. I föreliggande studie analyseras fyra läroböcker för Svenska 1 och fyra för Svenska 3. Forskningsfrågorna i studien handlar om huruvida det förekommer grammatiskt innehåll i böckerna, och hur det i sådana fall presenteras och placeras, om och hur grammatik legitimeras och om man kan urskilja progression och utveckling i grammatiken mellan läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3. Detta har gjorts genom en induktiv textanalys samt en legitimeringsanalys utifrån van Leeuwens legitimeringsteori. Undersökningen visar att grammatiken inte har en framstående plats i läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3, men grammatiska begrepp och kunskaper förekommer. I läroböckerna för Svenska 1 fokuseras det främst på språkriktighet, men det finns grammatiska inslag, om än få och implicit, i alla böckerna. Dessutom finns det tecken på grammatisk progression i alla läromedelsserier, trots att den varierar i både uttryck och grad. Det är främst i en av läroboksserierna, Svenska 1 helt enkelt och Svenska 3 helt enkelt, som innehåller mest grammatisk kunskap som kopplas till funktionella sammanhang, medan de andra i ingen eller låg grad relaterar grammatisk kunskap till funktionella sammanhang. Den vanligaste formen av legitimering i böckerna är rationalisering och auktorisering, men inte alla böcker speglar legitimeringen i hur grammatiken avhandlas.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Grammatiken bakom kulisserna: En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3
    (Göteborgs universitet, 2022) Mesic, Amina
    Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och autentiska sammanhang för att kunskaperna ska bli meningsfulla och användningsbara för eleverna. Därför bör grammatiken inte göras isolerad i undervisningen, och inte heller i gymnasieskolans svenskkurser. Syftet att belysa huruvida grammatik presenteras och utvecklas i läroböcker för Svenska 1 och 3. I föreliggande studie analyseras fyra läroböcker för Svenska 1 och fyra för Svenska 3. Forskningsfrågorna i studien handlar om huruvida det förekommer grammatiskt innehåll i böckerna, och hur det i sådana fall presenteras och placeras, om och hur grammatik legitimeras och om man kan urskilja progression och utveckling i grammatiken mellan läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3. Detta har gjorts genom en induktiv textanalys samt en legitimeringsanalys utifrån van Leeuwens legitimeringsteori. Undersökningen visar att grammatiken inte har en framstående plats i läroböckerna för Svenska 1 och Svenska 3, men grammatiska begrepp och kunskaper förekommer. I läroböckerna för Svenska 1 fokuseras det främst på språkriktighet, men det finns grammatiska inslag, om än få och implicit, i alla böckerna. Dessutom finns det tecken på grammatisk progression i alla läromedelsserier, trots att den varierar i både uttryck och grad. Det är främst i en av läroboksserierna, Svenska 1 helt enkelt och Svenska 3 helt enkelt, som innehåller mest grammatisk kunskap som kopplas till funktionella sammanhang, medan de andra i ingen eller låg grad relaterar grammatisk kunskap till funktionella sammanhang. Den vanligaste formen av legitimering i böckerna är rationalisering och auktorisering, men inte alla böcker speglar legitimeringen i hur grammatiken avhandlas.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback