Browsing by Author "Millander, Jenny"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Återhämtning i förskolan – en kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några specialpedagoger uppfattar sina kunskaper och handledning i arbetet mot pedagoger i förskolan(2025-05-06) Millander, Jenny; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Syftet är att genom intervjuer undersöka variationen i hur några specialpedagoger uppfattar arbete och förekommande kring barnens återhämtning i förskolors utbildning. Teori: För att undersöka de olika uppfattningarna hos 20 specialpedagoger används variationsteorin för att se likheter och skillnader genom flera teman som visade sig av det de beskrev. Även anknytningsteorin används för tolkning av resultat då förskolans utbildning bygger på relationers betydelse. Metod: Fenomenografi är den valda metoden för att urskilja specialpedagogers uppfattningar om barns återhämtning som fenomen genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Resultat: Det visade sig att de 20 specialpedagogerna uppfattar barns återhämtning i förskolan och dess handledningar kring fenomenet som ett varierande och komplext uppdrag. Det är av vikt att kunskapen om olika behov av återhämtning och hur den kan utformas är av stor vikt för varje barns välmående. Balansen mellan stress och återhämtning är något som framkommer som en aspekt att ta i beaktandet för varje barns innehåll i förskolans utbildning.Item Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete(2023-02-28) Ekdahl, Jenny; Millander, Jenny; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikRapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Dessa samhällsfenomen är grunden till de frågor studien undersöker. Syftet med den här kvalitativa studien är att under söka hur förskollärares kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt ser ut kring arbetet om att främja barns psykiska hälsa i förskolan. Som utgångspunkt fanns forskningsfrågor om hur förskollärare arbetar med detta fält, samt i vilken utsträckning och på vilket sätt de i sin tur får stöd av specialpedagog. Det teoretiska ramverket för den här studien är variationsteorin med en fenomenografisk ansats och ett salutogent samt relationellt perspektiv. Metoden för studien är semistrukturerade intervjuer av sex verksamma förskollärare som genomförts, och det är från deras beskrivningar som utgångspunkten i analys av resultatet har utgått från. De kategorier som framkom i intervjuerna har under resultatet skrivits fram i olika teman; hälsa, främjande faktorer, samspel, miljö, lärande samt hemmet. Det som utmärker sig är att det finns en tyst kunskap i det erfarenhetsbaserade arbetet med barns psykiska hälsa. Det är flertalet faktorer som framträder i forskning med att arbetssätt som främjar den psykiska hälsan är brukligt inom förskolans utbildning, men att använda psykisk hälsa som begrepp och förståelsen av dess innebörd har ett behov av att tydliggöras. Det har även framkommit vilken kunskap som råder i dagsläget, men även vilket behov av kunskap som finns att forska vidare kring i framtiden.