Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Mir Hosseini, Jasmin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”TYVÄRR TROR JAG ATT SKOLAN [...] BÅDE SKAPAR OCH FÖRVÄRRAR ELEVERNAS DÅLIGA MÅENDE” En kvalitativ intervjustudie om lärares resonemang om barns och elevers eventuella depression och ångestsyndrom
    (2025-09-18) Mir Hosseini, Jasmin; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Abstract I denna masteruppsats i barn- och ungdomsvetenskap har syftet varit att skapa kunskap om hur lärare inom olika skolformer, från förskola till gymnasium, resonerar om barn och elevers eventuella depression och ångestsyndrom. Frågeställningarna är: - Vilka diskurser framträder i beskrivningar av lärare om ångestsyndrom och depression hos barn och elever? - Vad beskrivs vara orsaker till depression och ångestsyndrom hos barn och elever? - Vilka åtgärder lyfts fram av lärare i deras tal om det förebyggande arbetet mot depression och ångestsyndrom hos barn och elever? Denna masteruppsats utgår från en diskursteoretisk ansats enligt Laclau och Mouffe, med diskursanalys som metod och bygger på sex semistrukturerade intervjuer med lärare från olika skolformer. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av begreppen nodalpunkt, artikulation och subjektposition. Resultatet visar att depression och ångestsyndrom ofta förstås som mångtydiga, tolkningsberoende och kroppsligt uttryckta snarare än språkligt. Orsaker till depression och ångestsyndrom beskrivs ofta i relation till svåra hemförhållanden, skolrelaterad stress eller svåra hemförhållanden. Förebyggande arbete beskrivs genom relationer, samtal och samverkan.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback