Browsing by Author "Modig, Aron"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Hur påverkas företagsvärdet av en MBO? - En fallstudie av Fredrik Mogensen AB(2008-08-12T13:09:57Z) Modig, Aron; Danielsson, Fredrik; Dexner, Karl-Erik; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problem: Hjo-baserade familjeföretaget Fredrik Mogensen AB (FMAB) köptes år 1995 upp av tyska Allgaier Werke GmbH (AW), moderföretag i Allgaier Gruppe (AG). Då det hos FMAB:s ledning och personal föreligger missnöje med AW:s styrning av FMAB ämnar denna uppsats undersöka huruvida bolagets nuvarande ägarstruktur är optimal eller ej. För att utreda detta används FMAB:s företagsvärde som en måttstock. Beräkningar görs på såväl företagets nuvarande värde som dess prognostiserade värde efter en genomförd så kallad management buy out (MBO). En MBO eller ett företagsledaruppköp, som är den svenska termen på fenomenet, definieras som att ett företags operativa ledning köper det företag där de själva arbetar från dess befintliga ägare. Om FMAB:s värde ökar av en MBO är bolagets ägarstruktur inte att betrakta som optimal och ett utköp skulle således anses vara gynnsamt. I det fall FMAB:s värde istället minskar av en MBO går det dock inte att utesluta att den nuvarande ägarstrukturen är optimal, varför man då inte kan säga att ett utköp skulle vara gynnsamt. Syfte: Det främsta syftet med denna uppsats är att jämföra FMAB:s nuvarande bolagsvärde med dess prognostiserade värde efter genomförd MBO. Ett vidare syfte är att illustrera hur en värdering av ett onoterat bolag kan gå till i praktiken. Metod: Denna uppsats är att betrakta som en fallstudie av Fredrik Mogensen AB, byggd på både kvalitativ och kvantitativ metod. Primärdata har tagits in genom intervjuer med anställda på målföretaget samt professionella medarbetare inom näringslivet. Den sekundärdata som använts har hämtats från årsredovisningar samt akademisk litteratur och tidskriftsartiklar på området. Resultat: FMAB:s nuvarande värde, baserat på att AW kvarstår som ägare, kallat scenario I, har beräknats till drygt 24,3 miljoner kronor. FMAB:s prognostiserade värde, baserat på att AW inte kvarstår som ägare, kallat scenario II, har beräknats till drygt 29,8 miljoner kronor. Om FMAB skulle få möjlighet att arbeta fritt och foga över sina egna resurser skulle företaget enligt denna studie vara kapabla att öka bolagsvärdet med drygt 5,6 miljoner kronor, en ökning med cirka 23 procent. Eftersom värdet förväntas öka efter en genomförd MBO kan FMAB:s nuvarande ägarstruktur inte anses vara optimal. Ett utköp får med andra ord anses vara gynnsamt.Item Strategier och strategiuppföljning i kunskapsintensiva företag. En studie av svenska srkitektbyråer(2010-08-19) Enochsson, Johan; Modig, Aron; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problem: I takt med de utvecklade ekonomiernas framskridande och en alltmer långtgående automatisering har mycket av ekonomins fokus flyttats från de renodlade tillverkningsindustrierna till service- och tjänstenäringarna, i vilka det intellektuella kapitalet ofta är en viktig hörnsten. Med denna förändring har kritiska röster höjts angående att teorierna kring strategiformulering och strategiuppföljning inte täcker in de villkor som kunskapsintensiva företag arbetar under. Syfte: Syftet med denna studie är att utreda hur svenska arkitektbyråers strategier återspeglar det i branschen stora beroendet av intellektuellt kapital samt att undersöka hur byråerna arbetar med ekonomistyrningsmässig strategiuppföljning. Studien syftar även till att klarlägga huruvida, och i sådana fall på vilket sätt, denna ekonomistyrningsmässiga uppföljning skulle kunna utvecklas. Metod: En deskriptiv forskningsansats har använts för att tillgodose studiens forskningssyfte. Resultatet understöds av kvalitativ data av såväl primär som sekundär karaktär. Primärdatan har i första hand inhämtats genom intervjuer med företrädare för svenska arkitektbyråer medan sekundärdatan till stor del härstammar från forskningsartiklar. Teori: Det teoretiska avsnittet grundar sig på teorier rörande strategiformulering, intellektuellt kapital, kunskapsspridning samt prestationsmått som ekonomistyrningsverktyg. Resultat: De undersökta arkitektbyråerna har inga genomarbetade strategidokument eller tydligt formulerade strategier. Istället arbetar de utifrån olika kärnvärden. Samtidigt finns en tydlig diskrepans mellan vad arkitektbyråerna lyfter fram som väsentligt i sina respektive verksamheter och vad som de facto mäts och följs upp. Samtliga studerade byråer lyfter fram de immateriella tillgångarna och humankapitalet som de mest betydelsefulla för verksamhetens lönsamhet men uppföljningen sker nästan uteslutande med finansiella nyckeltal. Författarna ser stor nytta för arkitektbyråerna med att mer aktivt övervaka, utveckla och bygga det intellektuella kapitalet genom att implementera och använda sig av det balanserade styrkortet eller Intangible Asset Monitor.