Browsing by Author "Mossberg, Ines"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Mer än ord(2025) Mossberg, Ines; Sördal, EllenJämställdheten i Sverige har idag backat, speciellt jämställdheten i hemmet. Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna kunskap om hur jämställdheten i hemmet påverkar individers familje-, samhälls- och yrkesliv. Syftet med studien var att kritiskt granska hur läromedel för hem- och konsumentkunskap porträtterar genus och genusnormer i text och bild. Genus är det socialt konstruerade könet och innefattar de förväntningar och bestämmelser som finns på manligt och kvinnligt i samhället. Genus görs i en social kontext och de genusnormer som kommer till uttryck kan leda till negativa konsekvenser för individer. Jämställdhet är något som behandlas på olika nivåer i samhället. Genusnormer manifesterar sig och påverkar jämställdheten i alla dessa. Idag finns ingen reglering av läromedel, samtidigt är vikten av läromedel med god kvalitet avgörande för undervisningen. För att besvara syftet och frågeställningen användes en kvalitativ innehållsanalys för att kritiskt granska läromedel för hem- och konsumentkunskap. Ett analysverktyg användes för att koda text och bilder för att synliggöra budskap om genus och genusnormer som läromedlen förmedlar eller inte. Resultatet av studien visar att traditionella framställningar av genus och genusnormer får ta stor plats i läromedlen samtidigt som motsättningar mot detta också återfinns. Metoden och analysverktyget gjorde det möjligt synliggöra implicita och explicita budskap med betoning på att det måste användas konsekvent och systematiskt för att subjektivitet inte ska påverka. De genusnormer som finns i läromedlen försvårar arbetet i hem- och konsumentkunskapen gällande genus och jämställdhet men kan användas som ett verktyg när lärares kompetens och kunskap kring genus är tillräcklig.Item ”Peta inte i min mat!”(2024-05) Mossberg, Ines; Sördal, EllenKostvanorna hos den svenska befolkningen är en av de största faktorerna till ohälsa. Hem- och konsumentkunskap har som mål att utbilda elever om kost, näring och hälsa. Därför behöver lärare förstå hur olika faktorer påverkar ungdomars kost när de planerar sin undervisning. Forskningsöversiktens syfte var att identifiera påverkansfaktorer och synliggöra hur de blir av- görande för ungdomars kostval. Denna systematiska forskningsöversikt har sammanställt re- sultatet ur ett flertal vetenskapliga artiklar som undersökt de utvalda faktorerna i relation till ungdomars kostval. Kön, ålder, socioekonomisk bakgrund, relationer och sociala medier är de fem faktorer som ansågs relevanta för ungdomars kostval. De fem faktorer forskningsöversik- ten bearbetat samspelar med varandra i skapandet av ungdomars kostvanor. Två faktorer ansågs vara dominanta i ungdomars val av kost. Dessa var socioekonomisk bakgrund och nära relat- ioner, ingen faktor är ensam avgörande och ett särskilt tydligt samband mellan de två domine- rande faktorerna åskådliggjordes i forskningsöversiktens resultat. I forskningsöversiktens re- sultat framkommer det att ha kunskap och att handla efter den kunskapen inte alltid är möjligt. Detta till följd av att olika personer verkar som aktörer för att informera om kost och influera kosten. För att undervisning i hem- och konsumentkunskap ska lyckas vara en stark influens i skapandet av goda kostvanor hos ungdomar bör undervisning var utformad på ett sätt som skapar intresse och engagemang hos eleverna.