Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Neves, Natalie"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Konflikthantering i förskolan
    (2020) Johansson, Frida; Myhre, Sofie; Neves, Natalie
    Abstract Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna använder när det uppstår konflikter mellan barn i den fria leken? 2. I vilken utsträckning använder pedagogerna konfliktsituationerna som lärtillfällen? 3. Hur reflekterar pedagogerna över de förhållningssätt de använder sig av vid konflikthantering? De begrepp som blir centrala i studien är konflikt, konflikthantering, makt, lågaffektivt bemötande, barnsyn samt sociala berättelser. I avsnittet om tidigare forskning presenteras artiklar som berör pedagogers agerande och vilka förhållningssätt de använder sig av. Metoden i studien är observationer och fältanteckningar. Observationerna genomfördes på tre olika avdelningar med åldrarna 1-5 år på en förskola. Efter observationerna har samtal med berörda pedagoger om deras agerande och tankar kring konflikthantering ägt rum. Vi hoppas att med denna studie kunna ge mer kunskap och tips kring förhållningssätt i konflikthantering. Resultatet av denna studie visar att pedagogerna använder flera olika förhållningssätt i de konflikter som sker i förskolan. De visar också att pedagogerna i stor utsträckning använder konflikter för att skapa lärtillfällen. De förhållningssätt som observerats i tidigare studier liknar det som framkommit i vår studie. Barncentrerad medling är de förhållningssätt som vi sett att pedagogerna använder sig av mest. Lärtillfällen blev synligt i 53 av 76 observationer.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback