Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Niklasson, Karin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Psykisk och fysisk miljö - En jämförelse mellan Reggio Emilia-, Montessori- och Waldorfförskolor i Sverige.
    (2009) Dahl, Sofia; Karlsson, Malin; Niklasson, Karin; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Dagligen då barn kommer till förskolan sker mängder med olika möten, möten med andra barn och vuxna. Men det sker även ett möte med en förskolemiljö, både en utomhus- och inomhusmiljö. Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på hur pedagogernas barnsyn speglas i inomhusmiljö och material, då inom de tre alternativa pedagogiska inriktningarna; Reggio Emiliafilosofin, Waldorf- och Montessoripedagogiken. Vilka likheter och skillnader har vi kunnat finna i de olika inriktningarna och då i förhållande till aktuell forskning och läroplanen? Vi har som metod använt oss utav frågeformulärsundersöking, observationsstudie samt samtal med pedagoger. Inför observationerna och samtalen inhämtades kunskap i litteratur och artiklar över de olika inriktningarna. Sammanlagt resulterade det i besök av 1 olika förskolor, och frågeformulärssvar från 43 pedagoger. Johansson (005) belyser tre teman inom pedagogers barnsyn. Dessa avser att barn är medmänniskor, vuxna vet bättre och barn är irrationella. I resultatet fann vi likheter mellan de tre inriktningarna i vår studie och Johanssons teman samt hur dessa speglas i miljön. Vi anser att det har stor betydelse för läraryrket att man som, blivande lärare, reflekterar kring sitt eget förhållningssätt till barn och inte köper ett färdigt koncept i en pedagogik eller en filosofi utan att kritiskt granska och skapa sig en egen uppfattning. Förhållningssättet i sin tur kommer att påverka barns erfarenheter, utveckling och lärande, förhoppningsvis i positiv riktning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback