Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Niklasson, Katarina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Är det Livsviktigt att vara Tillsammans?
    (2008) Karlsson, Pernilla; Niklasson, Katarina; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte: Vårt främsta syfte är att undersöka hur pedagoger använder sig av "materialpaketen", Lions quest Tillsammans och SET (Social och emotionell träning ) Livsviktigt, i värdegrundsarbetet. Vi vill även sätta oss in i tankarna bakom materialen, genom att intervjua representanter för dem och genom att själva titta på materialen. Huvudfråga: Vi vill genom studien belysa hur pedagogerna arbetar med materialen ute i praktiken och vi vill jämföra materialen. Metod: Undersökningen grundar sig på en kvalitativ intervjustudie, som vi har genomfört med fyra pedagoger på olika skolor och även två representanter för två olika material som ingått i studien. Resultat: Vi har kommit fram till att inga av de intervjuade pedagogerna har använt enbart något av materialen i sitt värdegrundsarbete utan plockar in annat och låter det genomsyra hela verksamheten. Vår studie visar att det är viktigt att anpassa sig efter barngruppens behov. Vår slutsats är att inger material behöver användas från pärm till pärm. Betydelse för läraryrket: Värdegrundsarbetet är en viktig del för att utveckla empati och för att få skolarbetet att fungera bättre. Detta behöver inte nödvändigtvis ske genom att använda sig av ett material utan beror till stor del även på pedagogens förhållningssätt.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback