Browsing by Author "Nilsson, Andreas"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item Emotions, Morality and Public Goods: The WTA-WTP Disparity Revisited(2006) Nilsson, Andreas; Johansson-Stenman, Olof; Biel, Anders; Department of EconomicsEmpirical evidence suggests that people’s maximum willingness to pay for having a good is often substantially lower than their minimum willingness to accept not having it, and that this discrepancy tends to be especially large when valuing public goods. This paper hypothesizes that differences in emotions (e.g. regret) and moral perceptions can account for much of this discrepancy for public goods. A simple, real-money dichotomous-choice experiment is set up to test these hypotheses, which are largely supported.Item Knowledge Management - teori och tillämpning på ett kunskapsföretag(1999) Nilsson, Andreas; Fogelström, Jesper; Göteborg University/Department of InformaticsThis thesis deals mainly with, and discusses the management-philosophy ÎKnowledge Managementâ. Other extensive concepts, which will be brought up, are ÎLearning Organisationsâ and ÎKnowledge Intensive Firmsâ. The major objective of this thesis is to explore a consultancy firm, in an attempt to identify their management of knowledge and internal environment, and to compare this case study with theory. Further more, in order to make a comparison possible, one purpose has been to clarify, illuminate and deepen the thoughts surrounding ÎKnowledge Managementâ. Without an adequate working definition it is impossible to determine the concepts usefulness, fertileness and value for guidance in practice. Finally we will speculate around presumptive recommendations for how the company could practice ÎKnowledge Managementâ. Our intention is that the company should pay attention to what the thesis illustrate. The thesis does not attempt to present any final solutions to the problems brought up. Consequently, and out of a pragmatic point of view, the thesis can be seen as a foundation for further examination. Our conclusions are that, in spite of a high degree of competence within the company, the management of knowledge today is defective and there are some hampering factors which can derive the companyâs efforts in increasing the organisation-bounded knowledge.Item Närproduktionens påverkan.(2014-03-03) Malmberg, Nils; Nilsson, Andreas; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanItem Prestationsmätning i växande och stabila små och medelstora företag(2007-05-09T13:07:52Z) Grundberg, Carl; Ivarsson, Oskar; Nilsson, Andreas; Göteborg University/Department of Business AdministrationBakgrund och problem: Prestationsmätning har under de senaste decennierna varit ett hett debatterat område och kritik har framförts mot att förlita sig enbart på finansiella mått i sin styrning. Det har lett till ett skifte mot en mer balanserad prestationsmätning innehållande både finansiella och icke-finansiella mått, kallad integrerad prestationsmätning. Ett grundläggande problem är att endast en liten del av forskningen som bedrivits på området har varit fokuserad på små och medelstora företag. Syften: Syftet med denna studie är att beskriva tillämpningen av PM hos växande och stabila SMF. Denna beskrivning har vi för avsikt att jämföra med en teoretisk modell för integrerad PM för att åskådliggöra eventuella gap mellan teorin för integrerad PM och den praktiska tillämpningen. Ett delsyfte är att diskutera och utvärdera eventuella gap mellan teori och praktik utifrån de karaktärsdrag som är specifika för SMF. Metod: Genom kvalitativa intervjuer med ledningspersoner inom svenska små och medelstora företag skapade vi oss en bild utav hur de använder prestationsmätning. Denna bild ställdes mot en normativ teoretisk beskrivning utav prestationsmätning, varpå gap åskådliggjordes. Dessa gap diskuterades utifrån situationsteorier och typiska karaktärsdrag för små och medelstora företag. Resultat och slutsatser: Vi har identifierat en rad gap mellan den teoretiskt framställda idealbilden för integrerad prestationsmätning och den verkliga tillämpningen i svenska små och medelstora företag. Gemensamt för de stabila företagen och de företag som befunnit sig i tillväxt är att prestationsmätningen saknar en strategisk koppling, är förhållandevis statisk och till viss del obalanserad. Dessutom fann vi att tillväxtföretagen har en mer relevant prestationsmätning som i högre grad än i de stabila stimulerar till förbättring. Faktorer som visat sig kunna påverka prestationsmätningens egenskaper är externa krav, företagets storlek, tekniska hjälpmedel och företagets strategiska mognad. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att verifiera vår studie med en mer kvantitativ studie. Det skulle ge ett underlag för att bekräfta eller förkasta våra slutsatser. En annan intressant forskningsfråga är att gå in på djupet och undersöka huruvida de gap vi identifierat beror på att prestationsmätningen är outvecklad och bristfällig eller om den uppfyller de behov som finns för svenska små och medelstora företag.Item Pulse-Synchronous Intramuscular Pressure Oscillations(2016-01-12) Nilsson, AndreasBackground Intramuscular pressure (IMP) is measured in studies of tissue nutrition and in the diagnosis of compartment syndromes. Patients with compartment syndromes have an elevated IMP due to increased volume in a muscle compartment. In patients with exercise-induced leg pain, the measurement of IMP is commonly regarded as the gold standard in diagnosing chronic anterior compartment syndrome (CACS). However, recent studies have reported that IMP as a parameter in diagnosing CACS needs to be improved. Oscillations of the IMP deriving from arterial pulsations have previously been detected in muscles with abnormally elevated IMP. The relationship between the amplitude of the IMP oscillations and the absolute IMP is, however, unknown. Aims The aims of the thesis were therefore to investigate the relationship between the IMP and the amplitude of the pulse-synchronous IMP oscillations and to evaluate the potential of using pulse-synchronous IMP oscillations in diagnosing compartment syndromes. Methods Pulse-synchronous IMP oscillations were studied at normal levels of IMP at rest, during experimental models of abnormally elevated IMP and at rest after exercise. The amplitude of the oscillations was measured in healthy subjects, patients with CACS and in patients with leg pain for reasons other than CACS. Results The amplitude of the IMP oscillations was higher for the CACS patients compared with the control subjects and patients with leg pain for reasons other than CACS. During simulated compartment syndrome, the oscillations were observed in the entire IMP range seen in patients with chronic and acute compartment syndromes. The amplitude of the IMP oscillations varied with the absolute level of the IMP. The largest amplitudes were recorded when the level of the IMP was close to the level of the mean arterial pressure and the local perfusion pressure approached zero. The amplitude of the oscillations is a parameter with high sensitivity and specificity that may lend support when diagnosing CACS. Among the CACS patients, women had an 11 mmHg lower IMP at rest after exercise compared with men (p < 0.01). The magnitude of the difference may be of clinical importance. The amplitude of the IMP oscillations did not differ significantly between men and women (p > 0.5). The fluid injections used with traditional needle-injection techniques influences the measured IMP. Even small amounts of saline constitute a measurement problem, rendering an overestimated IMP reading. Fiberoptic pressure-measurement techniques may therefore improve IMP measurements. Conclusion The amplitude of the pulse-synchronous IMP oscillations reflects the IMP and the pathophysiological foundation in compartment syndromes. The patency of the catheter and the validity of the IMP measurement is assured when pulse-synchronous IMP oscillations are recorded. The amplitude has high sensitivity and specificity in identifying CACS patients. It may be an additional parameter in both research and diagnosing compartment syndromes.Item SKF - En analys av drift och finans i ett globalt industriföretag(2006) Nilsson, Andreas; Hultqvist, Niklas; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business AdministrationBakgrund och problem: SKF har sedan 1907 tillverkat kullagerprodukter på ett mycket framgångsrikt sätt, inte minst internationellt, och medan konkurrensen de senaste årtiondena intensifierats har SKF lyckats bibehålla en stor avsättningsmarknad och god avkastning. Den övergripande frågan blir således; Vad är det som gör SKF till ett framgångsrikt företag? Syfte: Att empiriskt kartlägga och analysera företaget SKFs verksamhet under tidsperioden 1998 till 2004, för att på så sätt uppnå en djupare förståelse av hur ett framgångsrikt företag hanterar drift och finans. Dessutom undersöks hur två av SKFs konkurrenter NSK och Timkens finansiella situation har förändrats under samma tidsperiod. Avgränsningar: Vi har valt att begränsa studien till att omfatta enbart den senaste sjuårsperioden för att uppnå en så dagsaktuell analys som möjligt av SKF. Avseende konkurrenterna NSK och Timken har vi valt att enbart studera finansperspektivet. Vidare har vi valt att enbart använda externt material i form av årsredovisningar för att beskriva den finansiella situationen. Metod: Uppsatsen är en deskriptiv studie med ett hermeneutiskt vetenskapligt förhållningssätt, då avsikten är att först beskriva företaget och sedan tolka resultaten. Vidare har studien en kvalitativ huvudansats i form av trekantsmodellen samt en kvantitativ underordnad ansats i form av fyrkantsmodellen och nyckeltal. Enbart sekundärdata är använd i denna studie, vilken består av huvudsakligen material hämtat från årsredovisningar, böcker, vetenskapliga artiklar samt relevanta hemsidor. Företagsanalys och slutsats: SKF har kontinuerligt och snabbt lyckas anpassa organisationen efter förändringarna i omvärlden, och har dessutom en tydligt utarbetad strategi. Vidare verkar denna strategi vara tydligt kommunicerad inom SKF. Slutligen har företaget även en stark finansiell ställning, samt ett brett internationellt nätverk. Rekommendation för fortsatta studier: Vi anser att man skulle kunna genomföra en djupare analys av driften genom att intervjua lämplig personal i företaget. Vidare anser vi att det även skulle kunna vara intressant att analysera till exempel en specifik division inom SKF, alternativt att bryta ner nyckeltal såsom vinstmarginal och kapitalomsättningshastighet ytterligare för att hitta konceptet till SKFs framgång.Item Sport Informatics. Exploring IT Support for Spectators at Sporting Events(2005) Nilsson, AndreasItem Strategisk samverkan i nätverg(2001) Nilsson, Andreas; Jonson, Martin; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikNy teknik möjliggör nya organisations- och samarbetsformer. Öppna organisationer med fokus på kärnverksamhet är utgångspunkt för dessa typer av verksamheter. Samarbete mellan dessa bolag kallas nätverk. Det är problematiskt att få nätverkets aktörer att arbeta mot samma mål. För att uppnå detta krävs strategisk samverkan. Den strategiska samverkan måste utgå ifrån och baseras på information. Denna uppsats visar ett praktiskt tillvägagångssätt på hur man skapar underlag för strategisk samverkan i nätverk. Angreppssättet bygger på en teoretisk baserad metod som tillämpas och utvärderas i form av en fallstudie. Slutsatser dras från både metodtillämpning i empirin samt utvärdering av metoden. Studien visar att ett underlag för strategisk samverkan i nätverk skall utgå ifrån varje aktörs syn på sin verksamhet i nätverket. Genom att analysera respektive aktörs syn erhålls relevant underlag för att bedriva strategisk samverkan.Item The Willingness to Pay-Willingness to Accept Gap Revisited: The Role of Emotions and Moral Satisfaction(2011-04) Biel, Anders; Johansson-Stenman, Olof; Nilsson, AndreasWhile many earlier studies have found that people’s maximum willingness to pay for having a good is often substantially lower than their minimum willingness to accept not having it, more recent experimental evidence suggests that this discrepancy vanishes for standard consumption goods when an incentive-compatible design without misconceptions is used. This paper hypothesises that there is nevertheless a discrepancy for goods with a perceived moral character, such as contributions to a good cause, and moreover that the reason for this discrepancy can largely be explained by differences in emotions and moral perceptions. The results from a real-money dichotomous-choice experiment, combined with measurements of emotions and morality, are consistent with these hypotheses.