Browsing by Author "Nilsson, Anna-Karin"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Inkludering i förskolan En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med barns delaktighet i förskolan(2019) Ahmeti, Blerina; Nilsson, Anna-Karin; Ring, SaraSyftet med vår studie är att få en förståelse och inblick för vilken syn pedagoger har på arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. I studien har vi valt att använda oss av metoden kvalitativa intervjuer för att ha möjlighet till att kunna få en djupare och bättre förståelse över begreppet inkludering och hur det inkluderande arbetet kan se ut i förskolan. Vårt resultat visar de grundläggande arbetet med inkludering i förskolan och de centrala delarna i hur en inkluderande miljö kan se ut. Resultatet framför även om att alla barn oavsett förutsättningar och behov ska ha rätt till delaktighet i förskolan oberoende av vilken svårighet barnet har. Ytterligare framkommer det även i resultatet att det är viktigt att ha närvarande, kompetenta och engagerade pedagoger för att kunna möjliggöra inkludering av alla barn oavsett behov och förutsättningar.Item När är vi i mål? - En fallstudie om hur Miljöförvaltningen i Göteborgs Stad arbetar med målstyrning och översättning av mål.(2017-08-28) Nilsson, Anna-Karin; Pethrus, Cornelia; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanUppsatsens syfte är att beskriva och förklara varför anställda på Miljöförvaltningen har svårt att anpassa politiska mål till sin vardagliga verksamhet. För att lyckas med målstyrning och uppnå de breda och visionära målen som sätts på en övergripande nivå krävs det att översättningen av målen fungerar. Det vill säga att målen bryts ned på respektive nivå i förvaltningen och att medarbetarna är delaktiga i dialogen. Det krävs också att målen är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta. Mycket kritik har riktats mot målstyrning inom den offentliga sektorn, kritiker hävdar att styrformen som är hämtad från privat sektor inte är optimal för den offentliga sektorn då de har helt andra förutsättningar och ses som komplexa organisationer. Trots denna kritik har målstyrning kommit att ta allt mer plats i den offentliga sektorn. Studiens syfte har närmare varit att utifrån att kartlägga hur arbetet med målstyrningen på Miljöförvaltningen ser ut förklara varför förvaltningen har svårt med att översätta målen och på så vis också svårigheter med att nå måluppfyllelse. Studien är kvalitativ och två olika typer av empirisk data har använts: styrande dokument och semistrukturerade intervjuer. De styrande dokumenten har inhämtats från Miljöförvaltningens databas. De semistrukturerade intervjuerna genomfördes med företrädare från fyra av Miljöförvaltningens avdelningar som innehar en chefstitel eller besitter en ledande strategisk roll samt med förvaltningsdirektören. Studiens resultat visar att målstyrningen på Miljöförvaltningen inte fungerar. Detta på grund av att det finns problem med mätetal och målformulering. Vidare ser vi problem med översättningen av de breda och visionära målen då översättningskedjan stannar av. Översättningen av målen når således inte medarbetarna fullt ut utan stannar högre upp i organisationen. Vidare visar studien att Miljöförvaltningen behöver utveckla mätetal och målvärden. Miljöförvaltningen behöver även arbeta med översättningskedjan och inkludera medarbetarna i denna samt skapa mål som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta på respektive verksamhetsnivå. Genom att arbeta med översättningskedjan kan förvaltningen också skapa gemensamma målbilder och på så vis bli en mer enhetlig förvaltning.