Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Nilsson, Caroline"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 5 of 5
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Can Cause-Related Marketing Give Rise to Triple Win Situations?
    (2013-07-11) Nilsson, Caroline; Bonnevier, Cecilia; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kan skoluniform påverka den svenska grundskolan?
    (2010-06-09T10:52:49Z) Nilsson, Caroline; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political Science
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ledarskap - ett kugghjul i maskineriet! - En flermetodsstudie om ledarskap inom industrin
    (2019-09-02) Nilsson, Caroline; Kullander, Karin; University of Gothenburg / Department of sociology and work science; Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    There seems to be a lack in research studies concerning leadership within the manufacturing industry, especially regarding transformational and transactional leadership and also the relationships between managers and co-workers. Looking into the work organization of the manufacturing industry, often controlled by lean production principles and just-in-time production, one could assume that the transactional leadership is desired. However, research suggests that the transformational leadership is the most successful leadership within the industry. Regarding the relationships between co-workers and managers within the manufacturing industry, it is of importance to have good relationships in order for both co-workers and managers to perceive the leadership as well-functioning. This, in turn, can lead to organizational performance. The aim of this study is therefore to investigate what characterizes the relationship between managers and co-workers and which type of leadership that is desired. To do this, we use the theory of transactional and transformational leadership and also leader-member exchange theory. We use mixed methods research to gain knowledge within the field, conducting a survey answered by co-workers and three interviews with their managers, all within the same manufacturing company. Hence, our empirical data consists of answers from the survey, which 58 co-workers accomplished, and three interviews. The results show that the quality of the LMX relationships between the co-workers and managers mostly is high and that the managers are perceived as transformational, both by themselves and by their co-workers. Furthermore, we can identify three out of four dimensions of the transformational leadership, which could indicate that it is not completely achieved. However, research shows that transformational leadership exists within the manufacturing industry, which is why we believe that all dimensions do not have to be fully achieved in order to be transformational. As a conclusion, the result seems to indicate that LMX works as a mediator for transformational leadership, in other words the quality of the relationship between the co-worker and manager seems to be deciding whether the manager is transformational or not.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Regler i en oviss värld En studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.
    (2016) Nilsson, Caroline; Björklund, Oscar; Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. Vi utgår från ett socialpsykologiskt perspektiv och använder oss av begreppen kommunikation, socialisation, vänlig maktutövning, barnperspektiv och barns perspektiv. Den empiriska studien tog plats i tre olika förskolor där vi videoobserverade fyra förskollärare. Utifrån vår empiri identifierade vi nio olika tekniker som förskollärare använder vid regelkommunikation. Dessa var Implicit, Förstärkning, Tydligt kommando, Uppmaning med förklaring, Uppmaning - låst fråga, Avleda, Anklagande uttryck, Fysiskt och Förklaring. Resultatet visar att förskollärare oftast använder sig av Implicita tekniker där syftet blir att få barnen att lyda utan motstånd. Slutsaten blir rent generellt att reglerna blir osynliga och barnen styrs genom vänlig maktutövning.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Styrmedel För Grönare Engagemang – En fallstudie av ICA och Danone
    (2014-07-03) Nilsson, Caroline; Jonasson, Sonja; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund För att undvika framtida naturkatastrofer måste individer såväl som företag ta ansvar för sin miljöpåverkan. I strävan att göra miljöarbete till en integrerad del i företags verksamhet är det viktigt att motivera de anställda att engagera sig i miljöarbetet. Genom att ta hjälp av olika styrmedel kan företag uppnå detta. Syfte Syftet med uppsatsen var att öka förståelsen för hur företag med ett långtgående miljöarbete använder sig av hårda och mjuka styrmedel för att motivera sina medarbetare att engagera sig i företagens miljöarbete. Metod För att besvara syftet har en kvalitativ forskningsmetod använts. De två fallföretagen ICA och Danone valdes bland annat med hänsyn till deras olika arbetssätt för att motivera de anställda att engagera sig i företagets miljöarbete samt för att de båda ansågs ha ett långtgående miljöarbete. Både primär- och sekundärdata har använts. Primärdata införskaffades genom totalt fem intervjuer på de båda fallföretagen samt genom ett föredrag från en hållbarhetskonferens där Danone medverkade. Slutsats I strävan att motivera anställda till miljöengagemang kan företag använda sig av hårda och mjuka styrmedel. ICA använde endast mjuka, vilket kan tolkas som att de har ett lägre intresse för miljöfrågor i jämförelse med Danone. Danone använder sig av både hårda och mjuka styrmedel, vilket enligt dem själva resulterar i ett framgångsrikt miljöarbete. Vidare diskuteras equifinality, det vill säga att det finns olika tillvägagångssätt för att uppnå samma resultat, och huruvida det kan appliceras på uppsatsens fallföretag. Sist konstateras att både ICA och Danone kan göra mer för att motivera sina anställda att engagera sig i respektive företags miljöarbete.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback