Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Nilsson, Fredrik"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 10 of 10
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    An evaluation of the repatriation process at Company X
    (2004) Nilsson, Fredrik; Garvik, Lars; Elenius, Johanna; Göteborgs universitet/Graduate Business School
    Many companies today have parts of their organizational activity abroad. By having subsidiaries in a foreign country, employees prepared to transfer abroad are required. Transferring employees abroad is not a new phenomenon; however, it is done more extensively today. Even though expatriation has been around quite some time, companies are still struggling with parts of the process, especially the last part of it, repatriation. In this study, an evaluation of Company X’s repatriation process is conducted, and from our findings, recommendations are made. The study is based on relevant theories that we feel support the empirical data collection. The data collection is made through interviews and is further analyzed and discussed in order to support our findings. The main areas discussed related to repatriation in this thesis are: reverse culture shock, mentors, career development, proactive behavior, communication, and finally evaluation. A more general conclusion is provided as well as recommendations for Company X on how to deal with the process of repatriation.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ansvarsprövning med förhinder
    (Kommunforskning i Västsverige, 2007) Nyman, Caroline; Nilsson, Fredrik; Rapp, Birger
  • No Thumbnail Available
    Item
    ÄR GRÖNT SKÖNT? − En kvalitativ studie om leverantörernas syn på miljökravställandet inom offentlig upphandling
    (2017-01-20) Cerny, Andreas; Nilsson, Fredrik; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan
    Syfte: Den här studien syftar till att ge en ökad förståelse för hur leverantörer uppfattar och ser på miljökravställandet i samband med upphandling. Studien förhåller sig också till hur leverantörers beteende har påverkats med anledning av de krav som ställs på dem, samt olika målkonflikter som uppstått i samband med kravställandet. Den offentliga upphandlingen beräknas uppgå till runt 600 miljarder kronor i Sverige varje år. (Konkurrensverket 2013, 7) Då det offentliga upphandlar en så omfattande del produkter och tjänster så har upphandling således en stor påverkan på miljön. Det finns med anledning av det en strävan från det offentligas sida att använda upphandlingar som ett led i att bedriva ett miljövänligt arbete och i ett försök att skapa en hållbar utveckling. Teori: I vår ambition att förstå det resultatet vi fått fram utifrån ett teoretiskt perspektiv så har vi använt oss av Christine Olivers teori om fem olika strategier som organisationer använder sig av för att bemöta institutionellt tryck från omvärlden, i vårt fall krav ifrån upphandlande myndighets sida. Metod: Vi har i studien intervjuat fem leverantörer som vunnit upphandlingar för att få deras syn på miljökravställandet inom offentlig upphandling, de leverantörer vi har valt ut är aktiva i två branscher, dels är det tre vårdföretag och dels så medverkar två företag aktiva i transportbranschen. Vi har genomfört intervjuerna i semistrukturerat format. Vi har använt oss av kvalitativ metod. Resultat: Det framgår i vår studie att det finns många intressanta och spännande åsikter från leverantörers sida angående sättet som upphandlande myndigheter ställer och använder miljökrav. I grunden kan vi se att samtliga leverantörer som deltagit i vår studie är positiva och förstående till att miljökrav ställs. Men synen på omfattningen av miljökraven och på vilket sätt dessa ska införlivas och arbetas med inom respektive företag skiljer informanterna åt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Are stock Market Reactions Related to Future Operational Performance? A study on acquisitions in Europe
    (2015-07-13) Gustafsson, Mattias; Nilsson, Fredrik; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    We investigate the markets’ ability to predict post-acquisition operational performance for 41 acquisitions made in Western Europe between 2002 and 2012. The methodology builds on Healy et al (1992). We find that on average there exists a positive relation between the market reaction during an acquisition window and the operational outcome. The relation is found when observing the changes in operating cash flows. Furthermore results show that changes in cash flows can be allocated to changes in the cost structure. The methodology is extended by observing how the shareholders of the bidding and the targeted firms are affected separately. The results show that shareholders of the targeted firms are more beneficial than the shareholders of the bidding firms. We do not find any significant relation between increased value to the shareholders of the bidding firm and increased cash flows. Moreover we find that bidding firms tend to pay at least the value of future potential synergies. Our results imply that the premium paid for targets can be seen as a good approximation for potential synergies captured through an acquisition.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hantverksvetenskap
    (Hantverkslaboratoriet, Göteborgs universitet, 2017) Dunin-Woyseth, Halina; Jarefjäll, Patrik; Karlsson, Tomas; Molander, Bengt; Nilsson, Fredrik; Nilsson, Nina; Renmaelmo, Roald; Rolf, Bertil; Seiler, Joakim; Sjömar, Peter; Westerlund, Tina; Almevik, Gunnar; Almevik, Gunnar
    Hantverksvetenskap skulle kunna följa den akademiska traditionen och presentera forskning om hantverk. Vetenskapen som diskuteras i denna bok avser forskning i och genom hantverk. Skillnaden är avgörande. Texterna som presenteras tillhör olika genrer: en essä om teoribegreppet, en rapport från ett försök med hantverksinriktad forskarutbildning, en artikel om »the craft aspect« i arkitekturforskningen, ett kapitel om kompetens och praktisk kunskap till en tänkt bok, och avslutningsvis en reflektion över och vägledning till hantverkares dokumentation av föremål, handlingar och projekt. Den röda tråden är relationen mellan vetenskap och praktisk kunskap. Hur kan ett vetenskapsområde kring hantverk byggas, som upprätthåller kopplingen och relevansen för praktikfältet? Vilka teorier, metoder och kommunikationssätt svarar mot både vetenskapliga och hantverkliga begrepp om kunskap?
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur hanteras Kyotoprotokollets flexibla mekanismer? – En fallstudie av LKAB:s arbete med miljöstrategi, utsläppsreduktioner och utsläppshandel
    (2007-10-05T08:01:30Z) Rask, Ingemar; Nilsson, Fredrik; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: Införandet av Kyotoprotokollet har gjort miljöarbetet mer komplicerat än tidigare, framförallt eftersom sambanden mellan miljöstrategi och utsläppsreduktioner ändras. Med ett handelssystem för utsläppsrätter kan inte utsläppsreduktioner längre behandlas separat, utan måste bli en del av miljöstrategin och framförallt kopplas till utsläppshandeln om företaget ska undvika kostnader och dra nytta av de fördelar ett väl genomfört miljöarbete erbjuder. Syfte: Studiens syfte är att beskriva LKAB:s arbete med utsläppshandeln samt att undersöka hur sambanden mellan miljöstrategi, utsläppshandel och utsläppsreduktioner hanteras. Vidare visar studien på de förbättringsmöjligheter som finns och presenterar förbättringsförslag. Metod: Studien genomfördes som en fallstudie på LKAB. Vi har använt oss av en kvalitativ metod och har intervjuat ett flertal anställda för att skapa förståelse för området. Empirin strukturerades upp i tre delar, en för varje delämne. Analysen följde sedan samma struktur. Slutsatser: Studien har visat på ett antal förbättringsmöjligheter i LKAB:s verksamhet. De största ligger inte i miljöstrategin, utsläppsreduktionerna eller utsläppshandeln i sig, utan i kopplingen mellan dem. LKAB skulle vinna mycket på att anpassa sina investeringsrutiner så att dessa tar hänsyn till utsläppsrättsbehov och projektrisk. En övergång från ett reaktivt förhållningssätt till miljön till ett proaktivt skulle låta företaget dra nytta av sitt miljöarbete och leda till bättre kommunikation. Stora fördelar skulle uppstå genom att stärka kopplingen mellan miljöstrategi och utsläppshandel, och att ge handeln en mer central roll i verksamheten.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Nyttan av Web 2.0 i en CRM-kontext
    (2008-06-30T09:39:31Z) Nilsson, Fredrik; Söderberg, Victor; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Web 2.0 is a relatively new concept which has made significant progress on the Internet. More recently, corporations as well have begun to get use of the different types of applications that are assigned to the Web 2.0. Organizations are primarily interested in making use of Web 2.0 in two areas: inside the company to increase efficiency and productivity, and from the organization to the customer to improve revenue and customer satisfaction. We have chosen to take a closer look at this last area, as can be seen as a CRM context. Our interest is to investigate how such a context may change by implementing some kind of Web 2.0 technology. On a more specific plan, we intend to on behalf of Volvo investigate whether Web 2.0 has any potential in one of their web portals. The study is of a qualitative nature with the focus on interviews. The result shows that there is a concern among organizations that they because of Web 2.0 will lose control over what customers may say or write about them. But we live in a global world full of networking and there are technologies that enable communication so that we can communicate anywhere in the world. Can we really still remain in the old way of thinking and at the same time reap the fruits of the new era? If the organizations can only exceed their concerns, there would be a good opportunity for them, with the help of Web 2.0 technologies to obtain and increase in customer loyalty. This in turn creates new opportunities for a better contact with their customers and thus increases their turnover. Among Web 2.0 technologies, it is above all, wikis and blogs that have the greatest potential because they are well suited for customer centricity.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Riskkapitalinvesteringar i svensk miljöteknik - obalans mellan utbudet och efterfrågan?
    (2010-02-10T13:07:09Z) Dutova, Natalya; Nilsson, Fredrik; Norberg, Jonas; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Jordens resurser utnyttjas idag på ett ohållbart sätt och kommer att medföra enorma kostnader om inte resursutnyttjandet förbättras. Det här har gjort att riskkapitalet har fått upp ögonen för miljöteknikbranschen, som sista kvartalet 2006 stod för cirka 10 procent av det totala investerade riskkapitalet i USA. Trots ett gynnsamt klimat är dock svenska riskkapitalbolags investeringar i miljöteknik endast 0,6 procent för motsvarande period. En eventuell brist på riskkapital kan vara till skada för utvecklingen i branschen och syftet med den här uppsatsen är att utreda hur miljöteknikföretagen i Sverige upplever utbudet på riskkapital. Undersökningen är abduktiv och har genomförts med en enkätstudie där miljöteknikföretag och riskkapitalbolag fått ge sin syn på miljöteknikmarknaden. Enkätstudien kompletteras också av intervjuer med personer besittande nyckelkompetens inom området. Resultaten har sedan styrkts med relevanta teorier samt tidigare studier med anknytning till ämnet. Uppsatsens teoretiska stöd har sin utgångspunkt i området kapitalstruktur och tar upp följande teorier: Pecking Order, Agentteorin, Informationsasymmetri, Managerial choice och Det finansiella gapet. Resultaten visar att de undersökta miljöteknikföretagen till största del är småföretag som närmar sig de senare utvecklingsfaserna. Historiskt har företagen främst finansierats med andra finansiella medel än riskkapital. Detta kan förklaras med en rad faktorer: en del av dem syftar på att företagen väljer andra typer av kapital för att undvika riskkapitalets eventuella nackdelar och den andra delen – på att det finns för lite tillgängligt riskkapital för investeringar i svensk miljöteknik. Bristen har dock börjat minska under senare tid efter att miljöteknik fått en allt större uppmärksamhet. I framtiden förväntas både utbudet och efterfrågan på riskkapital öka samtidigt som samspelet mellan de två svenska branscherna kommer att förbättras vilket således leder till att gapet minskar.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The effects of financial markets in Tanzania - An evaluation of the insurance and credit markets´influence on risk behaviour
    (2014-03-19) Kristiansson, Mattias; Nilsson, Fredrik; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik
    The purpose of this essay is to examine if, and in what way, access to financial markets affects the risk behaviour among micro and small sized enterprises (MSEs) in Tanzania. To be able to do so, we have been collecting information from 52 different MSEs across Tanzania. By using the collected data we have studied three different measurements of risks. The first risk variable (Risk1) is constructed by considering whether the businesses prefer a varying or a stable income, and to what extent they do so. The second measurement (Risk2) is based on how the businesses would allocate an extra income within the firm. The third one (Risk3) is a measurement of how much each business would like to borrow per employee. Each of these three risk measurements are used as dependent variables in a regression, where the independent variables represents the access and current use of financial markets, as well as some company characteristics. It was not possible to find any connection between Risk1 and the independent variables. For Risk2, the regression result suggests that there is a significant correlation between whether the businesses are using insurance or not and the risk behaviour. Businesses with access to insurance seem to have a larger exposure regarding risk with their income. In the last regression, the one for Risk3, there are three factors that show a significant correlation to risk behaviour. These factors are whether the businesses have access to credit, if they are using credit and if they are located outside of the main economic region, Dar es Salaam. Businesses with access to credit that are not using it, on average, want to borrow less money per employee, while businesses that currently are using credit want to borrow more money per employee. Businesses located outside of Dar es Salaam, on average, instead want to borrow less money per employee.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Vilka kvaliteter upphandlas? En studie om värdering av hållbarhetskrav vid offentlig upphandling
    (2019-02-07) Nilsson, Fredrik; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan
    Syfte: Den här studien syftar till att bidra med ökad kunskap om hur produkter tillskrivs kvaliteter i samband med offentlig upphandling. Fokus för studien kommer att ligga på hur hållbarhetsfrågor omvandlas till kvaliteter som värderas i samband med upphandlingen. Genom att undersöka ramavtal inom olika områden i Göteborg Stad är ambitionen att kunna tolka vilka hållbarhetskvaliteter som förts in i produkterna som Göteborg Stad upphandlar. Teori: I ambitionen att tolka det insamlade resultatet har den teoretiska referensramen utgått från bland annat Callon, Méadel, & Rabeharisoas (2002) artikel om hur produkter skapas och utvecklas genom att nya kvaliteter som värderas förs in i produkten. Jag har också använt mig av bland annat Fligsteins (1996) artikel om hur staten kan agera marknadsskapande, samt Furustens (2015) teori om ansvarstagande för hållbar utveckling som ett sätt för organisationer att vinna legitimitet. Metod: Jag har i studien använt mig av Göteborg Stads interna system Proceedo Winst för att ladda ner och analysera ramavtal inom olika områden. Totalt tio stycken ramavtal har studerats i studien. För att kunna uppnå syftet med studien och svara på min problemformulering har jag i studien använt mig av en kvalitativ textanalys. Den kvalitativa textanalysen består i att få fram textens väsentliga innehåll genom en noggrann läsning av texten (Esaiasson, Gilljam, Oscarsson, & Wängnerud, 2012). 3 Resultat: Resultatet i studien visar på att Göteborg Stad fört in och värderar flera olika hållbarhetskvaliteter i ramavtalen. Intressant nog ställs de allra flesta krav direkt på leverantören i fråga, snarare än på själva varan som handlas upp i upphandlingen. Kraven som ställs rör alltifrån krav såsom miljöcertifieringar, till krav på efterlevnaden av internationella konventioner. Flera av de krav som ställs på leverantörerna är krav som kräver en ganska så omfattande uppföljning och revision för göra det möjligt att kontrollera att kraven efterlevs.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback