Browsing by Author "Nilsson, Rebecca"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek(2024-02-29) Drejer, Alfred; Lindström, Hanna; Nilsson, Rebecca; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. Forskningsproblemet är att barn som kan ha begränsade lekstrategier kan visa svårigheter till att ta initiativ och delta i leken. Forskningsfrågorna som studien tar utgångspunkt i är, Vilka strategier anser lärare att barn tillämpar vid inträde till lek? Vilka strategier beskriver lärare att de tillämpar för att stötta barn in i lek? Studien tar utgångspunkt i en kvalitativ ansats och intervjuer har tillämpats med lärare som har olika erfarenheter av att arbeta med barn och med lek. Resultatet visade att barn tillämpar olika former av lekstrategier, uttryckt av lärarna. Utifrån barns egna förutsättningar tillämpades lekstrategier därefter. Lekstrategierna kunde vara verbala och icke-verbala samt direkta, indirekta eller störande lekstrategier. Lärarna som intervjuades i denna studie ansåg att barn har möjlighet att träna upp lekstrategier. Informanterna beskrev ett antal strategier som de rekommenderade att använda samt vad de ansåg som mindre framgångsrikt utifrån egen erfarenhet. Studien utforskar även pedagogens roll i relation till delaktighet i lek. Det undersöks om informanterna anser att pedagoger ska vara aktiva deltagare eller passivt observera leken. Lärarnas syn på barns lek var samstämmig och de anser att leken ger barnen möjlighet till utveckling. Vygotskij (1995) belyser vikten av lekens betydelse för barns lärande och utveckling, för att barnen får använda sig av sin fantasi och kreativitet. Leken kan synliggöra barns exkluderingsstrategier och lärarna menar att exkludering kan ske i olika former. Informanterna menar att exkludering kan ske genom verbala och icke-verbala strategier, och detta kan ses som centralt av lärarna. Lärarna uppmärksammar exkludering i leken för att kunna förebygga det i barngruppen.Item Mellan målstyrning och barns motstånd. En kvalitativ studie om förskolans demokratiska uppdrag och dess komplexa realisering.(2022) Nilsson, Rebecca; Andersson, Malin; Hjalmarsson, ElinSyftet med följande studie är studera och utveckla fördjupad kunskap om relationen mellan demokratiska handlingsmöjligheter i förskolan och pedagogernas styrning För att närma oss syftet kommer följande två frågeställningar att undersökas: Hur kommer barns motstånd till uttryck i målstyrda aktiviteter? Hur bemöter pedagoger barns motstånd? I förskolans utbildning ska demokrati utgöra grunden. Det demokratiska uppdragets realisering kan i utbildningssam manhang ändock beskrivas som komplext. Uppdraget består av flera dimensioner, varav en är att skapa möjligheter för barn att utöva och förhandla om de handlingsutrymmen som är. Denna förhandling kan uppstå i samband med barns motstånd. Studien är av en kvalitativ karaktär och med deltagande observation som metod samlades empiriskt material in genom fältanteckningar. Foucaults perspektiv på makt och rationaliteter för styrning samt Bernsteins pedagogiska teori användes därefter för att undersöka det empiriskt insamlade materialet. Resultatet visade att barns motstånd kommer till uttryck på många olika sätt och att motståndet öppnar upp för ett rubbande av maktens balans. Möjligheter till förhandling och handlingsmöjlighet varierade i samband med barnens uttryckta motstånd. Dess effekter föreföll som begränsat till att främst ha en inverkan på aktiviteters utformning. Begränsningen kunde utifrån den tidigare forsk ningen och de teoretiska perspektiven förstås påverkas av de villkor som var i sammanhanget samt av hur pedagoger bemötte barnens motstånd. Slutligen landade diskussionen i att det de mokratiska uppdraget skulle kunna gynnas av att pedagoger kontinuerligt reflekterar över ut bildningens villkor och hur de inverkar på barns förhandlings och handlingsutrymmen. I dis kussionen framkom också att ett förhållningssätt i mötet med barns motstånd som innehåller kvaliteter såsom lekfullhet, emotionell närvaro och lyhördhet inför barns uttryck kunde gynna barns handlingsutrymmen. Kvaliteter som ryms inom förhållningssättet att ta barns perspektiv och närma sig barns livsvärld. En indirekt styrning där processen värderas högre än målet fram-trädde också som centralt.Item UNGDOMARS ZYN PÅ VITT SNUS. Ungas perspektiv på sambandet mellan reklam, medier och användning av vitt snus(2025-02-17) Arnemo, Jessica; Dryselius, Elvira; Nilsson, Rebecca; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationExecutive summary The purpose of this study is to discuss how young consumers of nicotine pouches experience the advertising and mediated content about nicotine pouches, and how the media and advertisement play a potential role in a growing trend among young people to use white snus. To provide a background for this discussion we also asked the participants which other factors they deemed important in developing their habits of using nicotine pouches. Statistics show that the consumption of nicotine pouches is common within the Swedish population, especially among the age group of 16-29. The increasing trend is most visible among young women, even though they have previously been underrepresented in the use of tobacco snus. Due to the increasing use of nicotine pouches, which comes with health risks, the Swedish government introduced a law in 2022 that regulates the marketing and advertisement of nicotine pouches. The law restricts and forbids advertisements directed toward people under 25 years of age. Before the law, a large amount of advertising occurred on social media platforms, which, as previous studies have shown, was connected to the use of nicotine pouches among youths. This study employed a qualitative research method, relying on 10 interviews with young white snus consumers, between the ages 21-25. During the interviews, the respondents were asked questions about their use of white snus and how they became users, what factors led them to start using it. They were also asked about how they perceived the media content and advertisements of nicotine pouches, and they discussed how, or if, they may have been affected by the content. The respondents' answers were analyzed using social learning theory and the cultivation theory. The interviews reveal that the social factors are the primary drivers behind young people's initiation to the usage of nicotine pouches. The participants show signs of social learning and imitation regarding the usage of nicotine pouches. Additionally, exposure to nicotine pouches related content on social media, including advertisements, was perceived as reinforcing positive attitudes towards nicotine pouches. This aligned with the cultivation theory, which suggests that repeated exposure to such content normalizes the usage of nicotine pouches. Interestingly, while media news coverage often highlighted the health risk associated with nicotine pouches, participants often felt they lacked sufficient information about these risks. Therefore they did not feel compelled to change their behavior. Many expressed that more accessible and detailed health-related information could potentially discourage the usage of nicotine pouches. Furthermore, participants noted that the minimal information about the risks of nicotine pouches compared to other tobacco products influenced their preference for it. The role of identity was also significant, with participants emphasizing the importance of the flavor of the nicotine pouches in defining their self-image. This finding resonates with earlier studies linking usage of tobacco products to feelings of belonging, social status, and identity creation. Among the participants there is a general perception of not being directly influenced by the advertising they have encountered, both in the early stages of their habits of using nicotine pouches and in the current day. Several interviewees suggest that their initial habits of using nicotine pouches were shaped more by social factors than by advertising. However, some believe they may have been unconsciously influenced without realizing at the time. Many also believe that others are more influenced by advertising than themselves and are supportive of stricter regulations on marketing of nicotine pouches. They think such measures could reduce the likelihood of others starting to use nicotine pouches. Interviewees also recall past social media advertising as being "aggressive," targeting young people, particularly girls and young women. Indications can be interpreted that advertising may have contributed to creating a social phenomenon and shaped this generation’s view of nicotine pouches as a normalized, yet addictive product. In summary, both conscious and unconscious influences from advertising, social environments, and marketing through product design appear to work together in creating and maintaining habits of using nicotine pouches among youths.