Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Norberg, Charlotta"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Betygskriterier i praktiken
    (2024-11) Andersson, Ludvig; Norberg, Charlotta
    Tidigare forskning pekar på att bedömningen i idrott och hälsa i Sverige är bristfällig utifrån validitets- och reliabilitetaspekter. Det vill säga att lärare bedömer faktorer som enligt styrdokumenten inte ska bedömas och att olika lärare bedömer samma delar på väldigt olika sätt. 2011 kom en ny läroplan med syftet att minska dessa brister vid bedömning för att kunna uppnå en mer likvärdig utbildning i den svenska skolan. Denna forskningsöversikt syftade till att undersöka hur det ser ut idag genom att sammanställa tidigare studier inom ämnet. Metoden utgjordes av en systematisk forskningsöversikt. Studiens data inhämtades genom en systematisk databassökning som resulterade i 47 unika träffar, varav sex artiklar kvarstod efter att exklusions- och inklusionskriterier applicerats. Ytterligare två artiklar identifierades genom kedjesökning, totalt inkluderades perspektiv från åtta olika artiklar. Resultatet visade både från lärarnas och elevernas perspektiv att bedömningen inom ämnet idrott och hälsa har flera validitets- och reliabilitetsbrister. Resultatet visade även att lärare i olika grad har problem med att tolka och tillämpa styrdokumenten och med att kommunicera syften, lärandemål och betygskriterierna för eleverna. Eleverna upplever att de blir bedömda på en mängd olika faktorer som inte finns med i betygskriterierna. Det visade sig dock att lärare som är duktiga på att konkretisera styrdokumenten och kommunicera dem till eleverna, uppnår en bedömning som ligger närmare i linje med de faktiska styrdokumenten. Slutsatsen blev att bedömningspraktiken behöver förbättras för att säkerställa bedömningens kvalitet och ämnets legitimitet som ett kunskapsämne. Faktorer som särskiljer lärare som är duktiga på att konkretisera styrdokumenten bör utforskas ytterligare.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback