Browsing by Author "Nord, Marcus"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Basel III och dess påverkan på lönsamheten i bankbranschen(2012-07-02) Olsson, Daniel; Nord, Marcus; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund: Som samhällsviktiga instanser har bankerna klarat sig ifrån konkurs vid finansiella kriser, staten och medborgare har fått säkerställa lån när kapitalet tagit slut. Just nu sitter G20 länderna i förhandlingar om nya krav på högre och bättre kapitalbas för bankerna. Förhoppningen finns hos Finansinspektionen och regeringen att beslut snarast tas om ett införande av dessa i EU:s reglemente. Problemformulering: Utifrån de framtagna regler för hur det nya Baselregelverket kommer se ut tillsammans med kritik som riktats mot detta har vi inriktas oss på att försöka svara på hur lönsamheten ser ut bland de svenska bankerna med ett ökat krav på eget kapital samt hur detta påverkar aktieägarnas avkastning. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka Basel III och hur det påverkar den svenska banksektorn, dess utveckling och framtida mål och avkastning. Att belysa eventuella problem med de nya reglerna som arbetats fram av Baselkommittén och hur detta komma påverka bankens framtida resultat. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi kontaktat och genomfört intervjuer med, Bankföreningen, Finansinspektionen och tre av de största bankerna i Sverige. Slutsats: Sammanfattningsvis har de nya kapitaltäckningsreglerna inte påverkat lönsamheten eller avkastningen i bankbranschen negativt. Vi tror att det på lång sikt istället kommer att i högre lönsamhet, samt bibehållen avkastning men med lägre risk.Item Vad krävs för att köpa ett företag?(2010-10-08) Olsson, Daniel; Nord, Marcus; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund: Inom de närmaste 5 åren planerar var fjärde småföretagare att dra sig tillbaka, detta innebär ungefär 60 000 företag eller 180 000 företag om även egenföretagarna räknas med. Detta beror på att 40-talisterna är en stor demografisk åldersgrupp och likt de yngre 60-och 70-talisterna har de inte sålt av sina bolag i samma utsträckning. Vad som händer med dessa bolag är osäkert, en del har en färdig plan för generationsskiftet andra är mer osäkra på vad som kommer att ske, omkring 10 procent av småföretagen väntas läggas ner, ytterligare 25 procent har ingen plan för hur ägarskiftet kommer att ske. För att belysa läget ännu mer så säger sig 42 procent av landets småföretagare att de har som avsikt att dra sig tillbaka inom 10 år (Företagarna, 2009). Detta ser inte alla som ett problem i sig utan det finns nu möjlighet att köpa sig ett företag istället för att starta eget. Syfte: Syftet med vår uppsats har varit att ta reda på hur attityden mot oss studenter är från företagare. Hur de ställde sig till att vi är villiga att köpa 40-talisternas. Vi ville även se hur vår utbildning är anpassad till detta ändamål och vad som krävs för att finansiera ett köp. Metod: Vi valde att göra kvalitativa intervjuer med företagsförmedlingar, Företagarnas riksorganisation, småföretagare och finansiärer för att undersöka hur köpprocessen går till hur finansiering löses och vilken attityd 40-talisterna har gentemot oss. Slutsats: Vad vi kom fram till i analysen av vårt empiriska material är att det är en fördel med en examen när man kommer ut och är intresserad av att köpa ett företag. Dock behöver man en branschvana och ett sätt att kunna jobba sig in i ett företag som man är intresserad av att köpa. Den svåraste biten att lösa är det finansiella då det krävs ett stort eget kapital för att få köpa ett företag och detta har ökat sedan finanskrisen 2008.