Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Norrby, Caroline"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ALGORITHMIC AWARENESS OCH ALGORITHMIC LITERACY En systematisk litteraturstudie av två begrepp
    (2022-11-16) Norrby, Caroline; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information Technology
    Algoritmer påverkar människor på daglig basis trots att de ofta förblir osynliga. I en digital värld där människor möts av ett stort informationsflöde krävs en medvetenhet för att se, förstå och hantera algoritmer. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att kartlägga forskningsläget rörande begreppen algorithmic awareness och algorithmic literacy som har börjat användas i forskningssammanhang. Hur definieras begreppen och vilka mönster kan skönjas kring hur människor lär algorithmic awareness och algorithmic literacy? En systematisk sökning av litteratur har genomförts i Proquest, Scopus och Web of Science utifrån bestämda inklusions-och exklusionskriterier, vilket resulterade i 19 vetenskapliga artiklar. I resultatet sammanfattas artiklarna och kapitlet går sedan vidare med att presentera om och hur algorithmic awareness och algorithmic literacy definieras i artiklarna. Därefter behandlas olika teman som kunnat skönjas i artiklarna med koppling till frågeställning och hur människor lär och får medvetenhet kring algoritmer. Här påvisas hur algoritmer synliggörs och hur användare medvetandegörs om algoritmer. Genomgången visar att transparens är viktigt för användarens tilltro till algoritmer och att användare lär sig algorithmic awareness eller algorithmic literacy genom erfarenhet. Utbildning, reflekterande och ett aktivt deltagande är också viktiga beståndsdelar. Kapitlet avslutas med att redovisa begränsningar och utmaningar för lärande. En slutsats i uppsatsen är att det inte råder någon konsensus kring vad begreppen innebär. Begreppen kan inte likställas även om algorithmic awareness ofta är en grundförutsättning för att utveckla algorithmic literacy. Genom att vara reflekterande, interagerande och visa tilltro medvetandegörs människor kring algoritmer samtidigt som infrastruktur, kontext och sociala sammanhang även spelar in.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback