Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Nyberg, Julia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    KONSTENS STARKA VERKAN En studie av Freuds idéer om den estetiska erfarenheten i ”Michelangelos Mose”
    (2023-01-24) Nyberg, Julia; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    This thesis analyses Freud’s thoughts on the aesthetic experience through a close reading of his essay “The Moses of Michelangelo” (1914), an overview of his other works about art and literature as well as his historical and discursive context. The historical context is the turn of the century Vienna and Freud’s bi-ography, the discursive context contains Freud’s references to art historians and the contemporary art theories. The conclusion is that Freud’s idea of the aesthetic experience is an experience of the artist’s intention, which contains the artist’s unconscious and is transferred to the viewer through the content of the artwork. Freud’s aesthetic enjoyment is tied to wanting to understand the work of art, which differs from how he describes it in his other texts about art and literature. Freud’s aesthetics and view on art is representative for his time but the originality in his ideas lies in the role of the unconscious in art.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Påverkan av betygsatta produkter I rekommendationssystem: En empirisk studie om ökad medvetenhet vid bedömning av systemets trovärdighet
    (2021-11-26) Nyberg, Julia; Ridderstråle, Madeleine; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information Technology
    Rekommendationssystem förser konsumenter med produkter av intresse och är smidiga hjälpmedel som bidrar till både sparad tid och energi för användaren, men systemen kan även innehålla bias. Det vill säga bias som influerar hur konsumenten tänker och besluten som tas. Ett av många bias som kan förekomma i rekommendationssystem kan definieras som rating bias. Syftet med detta arbetet var att bidra till förståelse för om ökad medvetenhet och kunskap om bias, påverkar människors uppfattning av rekommendationssystem. Huvudfokus låg på hypotesen om att gruppen som informeras om rating bias skattar rekommendationerna mindre trovärdiga än gruppen där informationen var utesluten. Vidare användes det ett terminologiskt mätverktyg för att bedöma trovärdigheten till rekommendationerna. Det skapades ett experiment, med en 2x5x5 design, för att undersöka detta där fem scenarier presenterades och respondenterna ombads därefter att värdera fem termer utefter hur de uppfattade trovärdigheten till rekommendationerna. Resultaten indikerade på att i gruppen där informationen om rating bias uteslöts, ansåg deltagarna att rekommendationerna var mer trovärdiga, däremot var skillnaderna mellan grupperna inte tillräckligt stora för att utmynna i statistisk signifikans. Utifrån resultatet av den här studien påverkades inte människors uppfattning av hur trovärdiga rekommendationerna upplevdes genom informering om rating bias.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback