Browsing by Author "Nylander, Lars"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att kommunicera negativa budskap vid förändringar - Hur bör ledare gå tillväga?(2005) Nylander, Lars; Mattsson, Magnus; Göteborg University/Department of Business AdministrationDenna studie utfördes med syftet att undersöka, samt ge kunskap om förmedlingen av negativa budskap hos tre olika industriföretag. Frågeställningen var att analysera hur ledare bör kommunicera ett förväntat negativt budskap till sina underställda, så att organisationen når sitt mål med förändringen. Genom vår analys framkom att ledarna på våra intervjuföretag överlag lyckats med att förmedla negativa budskap till sina underställda på ett accepterat sätt. Företagen samlar regelbundet sina medarbetare till informationsmöten och där finns möjlighet för ledarna att bemöta den kritik som ibland uppstår. Genom informationsmötena, men även genom enskilda samtal, framför ledarna hur företaget ligger till branschmässigt beträffande kundorder och verklig produktionsvolym, samt vilka kostnader företaget är tvunget att rätta sig efter. Ledarna har på ett tydligt sätt motiverat för de underställda varför vissa förändringar måste genomföras och de underställda ansåg att det hela tiden fanns en möjlighet för dem att föra en öppen dialog med sina ledare och framföra sina åsikter. Det kan ej klargöras vilka konsekvenserna blir för produktionen beroende på sättet att förmedla negativa budskap på. Hälften av de underställda ansåg att volym och/eller kvalitet påverkades negativt, medan den andra hälften ansåg att dessa inte påverkades alls. Utifrån hur samtliga respondenter har svarat på våra frågor, samt med beaktande av teorin, har vi dragit upp några generella riktlinjer för hur ledare bör gå tillväga när negativa budskap skall förmedlas i samband med en förändring: • Budskapet skall lämnas muntligt och direkt till den/de berörda • Alla budskap skall motiveras på ett tydligt sätt för att acceptansen skall bli så stor som möjligt • Vid budskap som handlar om t. ex. förflyttning bör ledarna välja att flytta flera personer än en, eftersom tryggheten ökar om man blir flyttad som grupp och inte ensam • När ett negativt budskap har kommunicerats är det viktigt att ledaren gör sig anträffbar för att bemöta eventuella reaktioner från de underställda • Tid skall avsättas för att alla underställda skall få möjlighet att ventilera sina åsikter och ställa frågor som berör budskapet • För att alla skall få chansen att diskutera budskapet på arbetet skall det inte lämnas före en helgItem Människor och målningar. Inredningsmåleri i hälsingegårdar 1750–1800(2024-05-13) Nylander, Lars; Nylander, LarsHälsingland is a province that historically had no nobility and where farmers were freeholders. From the end of the Middle Ages to the second half of the 19th century, wall and ceiling paintings have been preserved in or from farmhouses, partly as intact rooms, partly as loose wall canvases or fragments. The preserved rooms date mainly from the 19th century, and some farms with interiors of this kind have been declared World Heritage Sites. There are eight farms from the period 1750–1800 in Hälsingland, in which there are whole room interiors or from which such interiors come from. These have formed the research material for the thesis. The purpose of the thesis is to examine interior painting in Hälsingland farms during the second half of the 18th century from a cultural-historical perspective by discussing the context of creation, the regional society, the people involved and how interior painting has been used from its creation to the present day. Theory and methodology have been derived from Material Culture Studies and Viccy Coltmans model has been used for the study. The study shows that there is evidence that several of the eight examined farm households, who originally commissioned the painting a few years before the dating, had received an inheritance, which can be interpreted as a contributing factor to the family’s financial ability to invest in a newly painted interior in the already existing festivity room, or a completely new building. The identity of the painter can be estab - lished in six of the eight farms. Mainly local folk painters were hired, but in one case a master painter from Hudiksvall was engaged. He had recently painted interiors in the parish church where the farmer was the churchwarden. The motifs in the eight studied farms are mainly biblical, both from the Old and New Testaments and the Old Testament Apocrypha. The second largest category is allegorical representations. Secular images, such as portraits of contemporary celebrities, illustrations of fairy tales and fables, and still lifes of flowers and birds, are also included. In one of the studied farms there are no figurative scenes, but rather rocaille, floral arrangements and patterns