Browsing by Author "OLSSON, DANIEL"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Enterprise Mobility: Effekter på den individuella arbetaren. En fallstudie av en mobil affärsapplikation hos ett teknikföretag i Västsverige(2014-07-04) MAURITZSON, EMIL; OLSSON, DANIEL; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information TechnologyAtt med hjälp av mobil teknik kunna få vardagen att gå ihop är idag en verklighet för många människor. Allt fler reser i arbetet, jobbar på tåget eller arbetar hemifrån. Kunskapsarbetarna är utrustade med bärbara datorer och smarta telefoner. För att ta reda på hur individen påverkas av möjligheten att alltid vara uppkopplad och kunna utföra arbete med mobila affärsapplikationer har vi genomfört en fallstudie där vi i nära samarbete med ett företag skapat en prototyp av en sådan mobil affärsapplikation. Fyra individer har fått testa applikationen och vi har därefter intervjuat individerna. Forskningen har bedrivits kvalitativt där vi med hjälp av aktionsforskning funnit ett antal utmaningar och möjligheter för individen. Våra främsta resultat är att individen upplever en stor frihet genom att själv kunna bestämma över när, var och hur arbete skall utföras. Till denna frihet hör dock negativa konsekvenser, främst att individen upplever att arbetslivets och privatlivets gränser flyter ihop. Att den mest positiva faktorn även är en negativ faktor är ett bevis på att området är komplext. Vi diskuterar även att det inte finns en lösning som passar alla, individen behöver själv utveckla en egen metod för att upprätthålla gränsen mellan arbete och privatliv för att inte rollerna skall kollidera mer än nödvändigt. Skulle individen misslyckas med balansen kommer organisationen påverkas negativt, men det är ingenting jämfört med vad individen själv kommer uppleva.Item Physically-Based Animation of Fire for Android(2020-10-29) ALBERS, FREDRIK; ANDERSSON, KARL; FORSBERG, ANTON; GRAHN, LOVISA; OLSSON, DANIEL; SVENSSON, AXEL; Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik; University of Gothenburg/Department of Computer Science and EngineeringAnimation of fire and fluids has been around for at least 20 years in the field of computer graphics. These animations have over the years progressed into real-time simulations running on the GPU and further refined, thanks to modifications such as vorticity and wavelet turbulence, adding higher visual detail. With the improving performance and capability of mobile phones, our issue was how well an animation of fire can be achieved and under which limitations, when developed for a modern mobile device. For our application, we used Java, C++ and GLSL. The simulation was built upon three layers: simulation overview, simulation operations and slab operation. In order to simulate the behavior of a fluid, we chose to use and compare the Euler equation and the Navier-Stokes equations. To optimize the performance of the fire while still maintaining a high level of detail, we used wavelet turbulence. The application was able to achieve our initial goal of reaching 30 frames per second with relatively good resulting flame on a modern mobile device. However, older devices might not be able to achieve this performance at all.