Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Olausson, Mathias"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Elevberättelser om klassrumsklimat. En kvalitativ studie om upplevelser och erfarenheter
    (2025-07-09) Olausson, Mathias; Myrhage, Mattias; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Denna uppsats handlar om att utforska vad som påverkar klassrumsklimatet. Syftet är att ta reda på vad elever finner som gynnsamma faktorer i ett fungerande klassrumsklimat. För att utforska detta börjar vi med att fråga om hur eleverna upplever det klassrumsklimatet som de upplever idag. Detta följer vi upp med frågeställningar som handlar om på hur läraren påverkar klassrumsklimatet och vad skillnaderna mellan klassrumsklimat beror på enligt elever. Slutligen avser vi att försöka definiera vad är ett fungerande klassrumsklimat är enligt eleverna. Tidigare forskning om vad som påverkar klassrumsklimat pekar på en rad olika faktorer såsom relation, utmaning, elevinflytande, undervisningsmetoder, mandat och elevprestationer. Studien utgår från en fenomenologisk/ hermeneutisk forskningsansats för att utforska elevernas upplevelser, berättelser och erfarenheter. En kvalitativ metod används för att utforska elevperspektiv på klassrumsklimat i form av fokusgruppsintervjuer. Utifrån det empiriska materialet från dessa intervjuer görs en analys med stöd i studiens teoretiska utgångspunkter. Resultatet från elevernas röster sammanfattas i tre huvudteman; relation till läraren, undervisningsmetod och struktur samt lärarens auktoritet och ledarskap. Studien påvisar att läraren har en avgörande roll i skapandet av ett fungerande klassrumsklimat. Vidare framkommer det från elevernas berättelser vad som kännetecknar ett fungerande klassrumsklimat.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement