Browsing by Author "Olofsson, Caroline"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Är tullkompetens nödvändig? - En fallstudie av svenska företagsledningars uppfattning om eventuella risker med att ha bristande tullkompetens(2014-07-02) Olofsson, Caroline; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenFöretag handlar allt oftare internationellt vilket medför att de kommer i kontakt med tullmyndigheten och tullfrågor avseende tillstånd hos Tullverket, tullavgifter, tullager och hantering av tulldeklarationer. Denna uppsats ämnar studera hur medvetna företagsledningar i Sverige är när det kommer till tullområdet och dess tillhörande risker vid bristande tullkunskap. Detta efter att tullombud som sköter tullhantering åt företag och Tullverket anser att näringslivet generellt sett har bristande tullkompetens vilket kan leda till konsekvenser för företagen så som oväntade tilläggsdebiteringar och straffavgifter, som i sin tur kan påverka företagens verksamhet och lönsamhet. Uppsatsen baseras på en fallstudie där nio företagsledningar intervjuats enligt ett strukturerat tillvägagångssätt. Resultatet visar en blandad uppfattning om riskerna med bristande tullkunskap. Den främsta slutsatsen är att flera företagsledningar inte ser några risker med bristande tullkompetens eller tullhantering. Majoriteten av ledningarna verkar anse tullområdet som tillräckligt betydelsefullt för att försäkra sig om att företagen har tullkompetens även om skiljaktigheter finns huruvida företagen införskaffar detta internt eller externt. Flera företagsledningar har ävenledes uppfattningen att man bör lägga större vikt på tullområdet än vad som görs i dagsläget.Item TECKENSPRÅK ELLER TALAT SPRÅK? En litteraturstudie om språkutveckling och val av kommunikationsmedel för barn med cochleaimplantat(2019-06-14) Rydz, Jessica; Olofsson, Caroline; Holmqvist, Beatrice; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologySyfte: Syftet med denna studie var att klargöra vad forskningsresultat visar om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för barn med cochleaimplantat, samt att översiktligt undersöka hur CI-teamen i Sverige arbetar med denna fråga. Forskningsmetod: Litteraturstudien var baserad på vetenskapliga studier publicerade 2008–2018, hittade via PubMed, Scopus och Cinahl. En skriftlig intervju skickades till samtliga CI-team i Sverige, svar erhölls från fyra sjukhus. Resultat: En del studier kom fram till att det mest fördelaktiga för språkutvecklingen hos barn med cochleaimplantat var fokus på talat språk, medan andra menade att exponering för tecken inte hade någon negativ inverkan. Svaren från CI-teamen visade att stor valfrihet gavs till föräldrarna och flertalet förespråkar Auditory Verbal Therapy. Konklusion: Dagens forskning visar inga entydiga resultat om hur talat språk och olika varianter av tecknat språk påverkar språkutvecklingen för prelingualt döva barn med cochleaimplantat. En skiljelinje är att vissa studier kom fram till att fokus på enbart talat språk var mer fördelaktigt för talutvecklingen, medan andra kom fram till att tecken ihop med talat språk inte hade en negativ inverkan. CI-teamen i Sverige håller sig uppdaterade i ämnet och de flesta förespråkar fokus på talat språk.