Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Olofsson, Mikael"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Nyanlända ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspråk – en undersökning i relation till bedömningsstödet Bygga svenska
    (2024-08-01) Olofsson, Mikael; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    I uppsatsen undersöks vad som kännetecknar texter skrivna av nyanlända ungdomar inom språkintroduktion i relation till bedömningsstödet Bygga svenska (BS). Utgångspunkten för analysen är elevernas skrivande i två genrer: återgivande och argumenterande. I dessa undersöks grundläggande grammatisk språkbehärskning, utifrån processbarhetsteorin, samt graden av skriftspråklighet utifrån förekomst av utbyggda nominalfraser och grammatiska metaforer (GM). Analysresultaten ställs i relation till beskrivningarna av skrivutveckling i BS. Generellt visar resultaten en stor spridning i elevernas nivå i skrivutveckling, där vissa drag är mer framträdande än andra. Varken förmåga att processa grundläggande grammatiska strukturer eller förmåga till utbyggnad av nominalfraser visar på generellt hög nivå i skrivutveckling. Utmärkande är däremot elevernas användning av GM i argumenterande text: hög användning av GM sammanfaller med högre steg i BS. Vidare indikerar resultaten att en skrivundervisning med relevant stöttning ger nyanlända elever möjlighet att skriva i en avancerad genre, trots att de befinner sig i en tidig fas av skrivutvecklingen. Här kan BS, med sitt formativa syfte, fylla en viktig funktion för lärare och elever i andraspråksundervisningen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback