Browsing by Author "Olsson, Fanny"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Det gränslösa arbetets påverkan på upplevda stress hos svenska arbetstagare(2018-08-28) Kourtev, Alper; Olsson, Fanny; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenDagens samhälle präglas idag av en digitalisering då utvecklingen inom teknologi, såsom smarta telefoner och laptops, bara fortsätter att öka. Nämnda utveckling har medfört, bland annat att arbetstagare kan genom en smartphone, laptop eller dylikt arbeta var och när som helst, vilket ger möjlighet att arbeta oberoende av tid och rum. Det traditionella kontoret har genom detta kommit att ta nya former, och arbetstagare är varken bundna till en fysisk arbetsplats eller en fast arbetstid. Ett fenomen som idag kommit att kallas för “gränslöst arbete”, då privat- och arbetsliv flutit ihop på grund av att gränserna mellan dessa luckrats upp. Syftet med studien var att ta reda på det gränslösa arbetets påverkan på hälsan i form av stress hos svenska arbetstagare och studera hur deras bakgrund som exempelvis kön spelar en roll för hur det gränslösa arbetet påverkar stressen hos arbetstagaren, samt vilken som löper högst risk för stress. För att mäta det gränslösa arbetets påverkan på stress hos arbetstagare har krav-, kontroll- och stödmodellen använts. Tidigare forskning har visat att det föreligger skillnad mellan hur arbetstagare påverkas av stress, framförallt könsskillnader. Vid undersökningen av detta användes kvantitativ metod och en enkät kom att utformas enligt frågeformulären Swedish Demand Control Support Questionnaire (DCSQ) som är baserad på krav-kontroll-stödmodellen, och Copenhagen Psychosocial Questionnaire (COPSOQ) vilken bland annat innefattar uppfattningen av organisatorisk arbetsmiljö. Resultaten visar att det fanns ett starkt samband mellan en arbetstagares upplevda stress och det sociala stöd denne ges, då majoriteten av statistiska skillnader framkom för de enkätfrågor som berörde det sociala stödet.Item The impact of orphanhood and HIV/AIDS on school enrolment - Evidence from Zambia(2013-06-20) Olsson, Fanny; Strandberg, Maria; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikHIV/AIDS has made a great number of children orphans in sub-Saharan Africa where Zambia is one of the worst hit countries. The impact of the HIV/AIDS pandemic has become an issue of not only health, but of cross-sectional importance affecting other major corner stones in society such as education. The destruction of human capital and its impact on some of the most vulnerable children, i.e. orphans has been a subject of discussion in research literature, but the results regarding why orphans’ education might differ from non-orphans vary. The aim of this study is to examine whether orphan status affects school enrolment among children in Zambia and to investigate whether the effects of orphanhood are stronger in regions with high HIV prevalence. Other variables found to impact children’s education in previous studies are also examined. To study this relationship a probit model is conducted based on micro data from the Zambia Demographic and Health Survey (ZDHS). The results show that maternal orphanhood has a significant negative impact on school enrolment. The study further finds evidence of there being a stronger negative effect of maternal orphanhood in regions with high HIV prevalence. The number of household members, age, the education level of the head of household, wealth and the relationship to the head of household are also found to impact school enrolment among children.