Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Olsson, Helena"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Alla är intelligenta En enkätstudie bland grundskolelärare om de i sin undervisning tar hänsyn till Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna
    (2007) Olsson, Helena; Wingård, Björn; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte Syftet med vår undersökning var att hitta den av våra tänkbara förklaringsfaktorer som i störst utsträckning påverkar lärares medvetenhet och hänsynstagande till elevers olika intelligenser i klassrummet. Huvudfråga Påverkar grundskolelärarens åldersinriktning om de medvetet tar hänsyn till elevers olika intelligenser i klassrummet? Eller finns det någon annan tänkbar förklaringsfaktor som har större betydelse? Metod och material Vår undersökning byggdes upp kring en statistisk design och vi genomförde en enkätundersökning. Enkäten vände sig till lärare i grundskolan inriktade mot tidigare och senare åldrar. Enkäten genererade 40 svar. Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna ligger till grund för våra frågor i enkäten. Resultat I vår undersökning konstaterade vi att den av våra tänkbara förklaringsfaktorer som i störst utsträckning påverkar lärares medvetenhet och hänsynstagande till elevers olika intelligenser i klassrummet är lärarens åldersinriktning. Lärare som är inriktade mot grundskolans tidigare åldrar är i större utsträckning medveten om elevers olika intelligenser. Vi har också sett att antal ämnen interagerar med lärarens åldersinriktning och om de medvetet tar hänsyn till elevernas olika intelligenser. Betydelse för läraryrket Vi kunde konstatera att lärare inriktade mot senare åldrar har något att lära av de lärare som är inriktade mot tidigare åldrar eftersom resultatet visar att de är mer medvetna. I vår undersökningsgrupp undervisar lärare inriktade mot tidigare åldrar vanligtvis i fler ämnen än de lärare som är inriktade mot senare åldrar. Vi drog den slutsatsen att lärare som undervisar i fler ämnen har lättare till ämnesintegrering i sin dagliga undervisning. Ämnesintegrering kan vara det som möjliggör hänsynstagande till elevers olika intelligenser. Det pekar på att lärare borde utbilda sig inom fler ämnen än vad som är vanligt förekommande idag för att genomföra en ämnesintegrerad undervisning. ii
  • No Thumbnail Available
    Item
    Tiduppskattning av affärssystemprojekt- Management av kontinuerliga utvecklingsprocesser enligt AIMtm
    (2000) Olsson, Helena; Göteborg University/Department of Informatics
    Rapporten belyser de faktorer som har betydelse för att göra en precis tidsuppskattning av ett affärssystemprojekt och hur osäkerheten i dessa tidsuppskattnigar kan minskas. I uppsatsen görs en teoretisk och empirisk undersökning av dessa faktorer, där den empiriska undersökningen består av en studie av ett affärssystemprojekt hos IFS. Resultatet visar att de avgörande faktorerna är storlek på projektet, komplexitet, förlust av projektmedlemmar, ny teknik, interakation med andra system samt kommunikation. För att öka säkerheten i tidsuppskattningarna finns det några administrativa hjälpmedel som går att ta till: användning av dokumenthanteringssystem, projektrevidering samt projektdatabaser.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback