Browsing by Author "Olsson, Lotta"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item “Educate me!” En undersökning av könsroller i ett podcastsamtal(2017-10-10) Olsson, Lotta; Härstedt, Max; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationAbstract The aim of this study is to make an initial attempt at investigating how conversations between men and women are structured in Swedish podcasts. More specifically, it uses Conversation Analysis to investigate how gender roles are recreated in podcasts as a new media format. This is done by looking at how the word is distributed in terms of speaking time, share of lines and share of interruptions. It is also done by looking at how men and women approach different conversation topics. The material used in this case study is a transcript of one episode of well-known Swedish food podcast Eat This! which is hosted by one female and one male. By analysing the transcript both quantitatively and qualitatively, we found that the conversation structure in our case study simultaneously recreated and strayed away from the gender roles found in our selection of literature. In terms of how the two hosts divided the conversational space, there were infinitesimal differences between the female and male host. This deviates from how a mixed-sex conversation is usually organized, in the way that the man commonly takes up more time and space. However, in regards to how the different hosts approached different conversation topics, gender roles were re-established. The woman took on a more personal, intimate viewpoint when discussing a subject while the man had a more distanced and status-inclined way of addressing different topics. In conclusion, the study shows that while gender roles are reaffirmed in the podcast format, the medium can serve as a space where new types of conversations and voices are allowed to take place. Key words: Conversation Analysis, Podcast, Gender, Gender Roles, Conversational structure, Lifestyle Journalism, Media, Medium.Item Förmåga till inferens hos svenska som andraspråkselever på högstadiet(2012-07-11) Olsson, Lotta; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketDenna uppsats syftar till att undersöka hur ett antal andraspråkselever infererar och hur deras förmåga till inferens påverkas av textvalet. Denna undersökning tar fasta på dels en skönlitterär text med anknytning till elevens etniska tillhörighet, ”Den nyfikna elefanten” (Dirie & Östh 1995), dels en skönlitterär text som utgörs av en läromedelstext i svenska som andraspråk för årskurs 8, ”Kensukes rike” (Lyberg & Wewel 2009). Eleverna som deltar i underökningen utgörs av fem elever med soma-liskt ursprung. De har varit i Sverige i olika lång tid och har varierande skolbakgrund. Sammanfattar man resultatet för undersökningen kan man se att elevernas förmåga till inferens är större när det gäller en text med anknytning till läsarens etniska tillhörighet jämfört med lärobokstexten. Det är i texten med anknytning till deras etniska tillhörighet som man i högre grad finner läsare som lyckas bruka sina förkunskaper och olika förståelsestrategier för att bygga, ompröva och utveckla föreställnings-världar för att inferera. Detta innebär också att det är här som man finner en högre grad av textrörlighet utåt. Dessa resultat skulle kunna tala för att det är i texter, med anknytning till andraspråksläsarenas etniska tillhörighet, som man tillsammans med eleverna ska mötas för att utveckla deras läsning och förmåga till inferens allt eftersom deras andraspråk utvecklas och deras erfarenheter av läsning ökar.Item Hur upplever elever med Asperger syndrom sin grundskoletid?(2007-06-01T12:16:44Z) Olsson, Lotta; Månsson, Ing-Marie; Westin, Annika; Göteborg University/Department of Social WorkSyftet med studien är att skildra hur elever med Asperger syndrom har upplevt sin tid i grundskolan. Vi vill ta reda på om de upplever att de fått tillräckligt med stöd och hjälp i skolan och om hur de upplevt relationerna till professionella och andra elever. De frågeställningar vi utgått ifrån har varit: Hur upplever ungdomarna det stöd och hjälp de fått i grundskolan? Vad upplever de har fungerat bra respektive dåligt? Hur upplever ungdomarna sina relationer till professionella och andra elever under grundskoletiden? I studien använder vi oss av en kvalitativ ansats där vi intervjuat fem ungdomar, fyra föräldrar till dessa barn, en lärare och en specialpedagog. Vi har därefter analyserat intervjuerna med hjälp av en fenomenologisk ansats där avsikten har varit att skapa en bild av ungdomarnas livsvärld. Resultaten av intervjuerna har presenterats utifrån intervjuguidens områden för att sedan tolkas mot bakgrund av den tidigare forskning vi presenterat i studien och med hjälp av begrepp från symbolisk interaktionism och systemteori. Resultaten visar att stödet och hjälpen till dessa elever med Asperger syndrom är mycket bristfällig. Framförallt handlar det om lärare och assistenter som har långt ifrån tillräcklig kunskap om vad det innebär att ha AS. Detta har många gånger orsakat konflikter. Eleven med funktionshinder har ofta blivit utpekad som syndabock. Vidare kan vi se att det förekommit mobbing och att kompisrelationer i det närmaste varit obefintlig. Studien visar att ungdomarna känt sig kränkta och missförstådda under sin grundskoletid vilket ofta har lett till ohållbara situationer för alla inblandade.Item ”Jag gillar konstnären och jag gillar att måla” En undersökning av elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier(2015-11-28) Emanuelsson, Marianne; Olsson, Lotta; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier, om eleverna uppfattar att de lärt sig något efter att ha arbetat med strukturerad läsförståelseundervisning och om det föreligger några skillnader i uppfattningar mellan svaga och goda läsare. Teori: Studien bottnar i teoretikerna Piaget och Vygotskijs teorier. Här utgör elevens erfarenheter i form av kommunikation och handling grunden för lärande. Utgångspunkten har också varit en interaktiv syn på läsförståelse. Metod: Studien har en kvalitativ ansats som utgår från fenomenografin. Empiri har samlats in genom tester och intervjuer av elever i årskurs 4. Testresultaten har sedan legat till grund för om informanten kategoriserats som svag eller god läsare. Sex svaga och fem goda läsare har sedan intervjuats utifrån en semistrukturerad intervju med målet att komma nära elevernas uppfattningar kring läsförståelse. Resultat: Resultatet i studien visar att det finns informanter som uppger uppfattningar om användandet av en eller flera lässtrategier i intervjuerna. Vad gäller lärande så finns det de informanter som uppfattar att de lärt sig, de som menar att de inte lärt sig och de informanter som inte vet. Vid en jämförelse av informanternas uppfattningar framkommer att de informanter som har en god läsförståelse uttrycker att de i hög grad använder en specifik läsförståelsestrategi när de läser, men att vilken strategi de fokuserar på varierar. De informanter som har god avkodning uttrycker en blandning av uppfattningar precis som de informanter som har en svag avkodning. Informanter med svag läsförståelse uppger ofta flera olika strategier. Jämför man uppfattningar om lärande så uttrycker informanter som är goda avkodare och informanter som har god läsförståelse att de har lärt sig. Samtidigt uttrycker de svaga avkodarna och de informanterna som har svag läsförståelse i studien att de inte har lärt sig något eller inte vet.Item Sjuksköterskans bemötande påverkar mötet med sjukvården för HBTQ personer – En litteraturöversikt(2016-06-07) Roos, Helena; Olsson, Lotta; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaBakgrund: HBTQ är ett paraplybegrepp som innefattar homosexuella, bisexuella, transpersoner och personer med queera uttryck och identiteter, som har varit en stigmatiserad och diskriminerad grupp i samhället. Öppenheten i samhället har ökat och lagliga rättigheter följts. Ohälsan är högre bland HBTQ personer än för jämförbara grupper heterosexuella. De söker även vård senare än andra grupper i samhället. Sjuksköterskor behöver öka kunskapen om HBTQ personers behov samt reflektera över normer som styr bemötandet. Syfte: Att beskriva HBTQ personers upplevelser av sjuksköterskans bemötande inom sjukvården. Metod: Litteraturöversikt med 12 kvalitativa studier och två med mixad metod som granskats enligt mall. Resultat: Analysen resulterade i fyra teman varav tre med underteman som hade betydelse för HBTQ personers upplevelse av sjukvårdspersonalens bemötande. Huvud teman var: Kunskapsbrist försvårar bemötandet, Negativa inställningar till HBTQ personer bland sjuksköterskor, Kommunikationens betydelse för bemötandet och HBTQ personers upplevelser av att komma ut inför sjuksköterskan. Slutsats: Resultatet visar att det finns hinder som vårdmiljö, språk och heteronormativitet. Vårdpersonalens förhållningssätt kan avgöra HBTQ personers upplevelse av bemötandet.Item Ett träd för ett annat(2010-11-18) Olsson, Lotta; Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk; Göteborg University/HDK - School of Design and CraftsThis project is a collaboration with Ett Klick för Skogen, a foundation that buys and preserves endangered forests in Sweden. There are several ways of helping the foundation, e.g. buy a tree and for this the buyer obtains a symbolic diploma. Many organisations uses this method to collect money and for me the lack of a thorough expressions are consistent. The objective with this project has been to renew these diplomas for Ett Klick för Skogen and in the long run increase the collections and preservation of endangered forests in Sweden. The idea has been to vivify hardwood trees in a new and rather poetic than pedagogic manner. The goal has been to create a serial feeling in the illustrations and a wish for more from the customer. This resulted in four illustrations in poster form, i.e. oak, birch, aspen and bird cherry.