Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Olsson, Martina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    “Bara vi läser med barnen, det är det viktiga”
    (2024-03-05) Bolvardi, Shene; Engström, Sara; Olsson, Martina; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med fysisk och digital högläsning i sin verksamhet samt hur de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid dessa tillfällen. Studien utgår från tidigare forskning samt förskolans läroplan Lpfö (2018) som lyfter fram att förskolan ska arbeta med barns språkutveckling, såväl det svenska språket som barnets modersmål. Barnen ska även i en stimulerande miljö ges möjlighet att lyssna till högläsning. Frågeställningarna i studien är: Hur beskriver förskollärare att de i verksamheten arbetar med fysisk högläsning? Hur beskriver förskollärare att de i verksamheten arbetar med digital högläsning? Hur beskriver förskollärare att de stöttar flerspråkiga barns språkutveckling vid fysisk och digital högläsning? Studien är en kvalitativ studie och empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer där fem förskollärare har intervjuats. Efter intervjuerna transkriberades materialet och analyserades i tre kategorier relaterade till frågeställningarna. Analysen utgår från tidigare forskning och det sociokulturella perspektivet som är studiens teoretiska utgångspunkt. Centrala begrepp som lyfts fram är; den proximala utvecklingszonen, scaffolding och dialog. Det som framkommit i resultatet är att både fysisk och digital högläsning sker på förskolorna med syfte att främja språkutvecklingen hos barnen. Den fysiska högläsningen sker dels spontant på barnets initiativ eller vid vila, dels vid planerade tillfällen. Även den digitala högläsningen sker ibland spontant och om pedagogerna inte hinner läsa. Vid planerade högläsningstillfällen både fysiskt och digitalt är syftet att främja barnens begrepp och ordförråd och stötta språkutvecklingen. Pedagogerna anser att det är lättare att stötta barnen vid den fysiska högläsningen på ett språk som de själva kan, men tycker att Polyglutt är ett bra verktyg för att kunna erbjuda barnen böcker på olika språk. Alla förskollärare anser att det är viktigt att stötta barnen i högläsningen för att främja flerspråkiga barns språkutveckling.
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Hon är också en viktig person i Biskopsgården”: En kvalitativ studie om unga kvinnors Empowerment i Biskopsgården
    (2016-10-04) Olsson, Martina; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier
    Studien belyser frågan kring unga kvinnors Empowerment i stadsdelen Biskopsgården, Göteborg. Att invånare ska få större tillgång till inflytande är ett etablerat fokus i den svenska utvecklingspolitiken, däribland i Göteborg. Genom en kvalitativ metod har studien analyserat hur olika aktörer i Biskopsgården ser på unga kvinnors delaktighet och inflytande. Studien ämnar att se vilka faktorer som hindrar och möjliggör unga kvinnors empowerment. Frågan om hur olika aktörers åsikter ser ut gällande ämnet besvaras genom semi-strukturerade intervjuer med personer som är verksamma i Biskopsgården och studien fokuserar på tre olika faktorer; eventuella hinder för unga kvinnors delaktighet i Biskopsgården, medborgardialogens funktion i stadsdelen och föreningslivets roll för unga kvinnors delaktighet. Som teoretisk anknytning belyses bland annat maktanalys inom såväl medborgardialog som inom teorier kring empowerment. Många svar har getts till de frågor som ställts, men de övergripande slutsatser som dragits är hur visionen om invånarens delaktighet och inflytande inte håller i praktiken. Studien belyser dock hur situationen kan komma att ändras då medvetenhet kring problematiken finns hos såväl myndigheter, föreningsaktiva och övriga deltagande intervjupersoner.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback