Browsing by Author "Olsson, Mikael"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Blacksmith simulator(2020-02-01) Thane, Gustav; Oledal, Gunnar; Olsson, MikaelItem Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen.(Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2011-12-15) Johansson, Peter; Landqvist, Hans; Olsson, Mikael; Dragemark Oscarson, Anne; Pettersson, Tobias; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).2010 föreslog Lärarutbildningsnämnden (LUN) ett projekt kallat Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen, vilket skulle utföras inom ramen för PIL:s högskolepedagogiska utvecklingsverksamhet. Bakgrunden till projektet ligger i Göteborgs universitets vision om kompletta akademiska miljöer. Lärarutbildningen, som är en mycket decentraliserad utbildning, har dock mycket begränsade möjligheter att skapa en sådan miljö. Den fakultetsgemensamma forskarskolan Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL) är en del av en långsiktig strategi för att skapa en komplett miljö. Vidare har LUN konstaterat att didaktiska fördjupningskurser för lärarutbildare kan vara ett annat sätt att hantera ovanstående problematik genom att skapa en gemensam högskoledidaktisk grund för lärarutbildarna på GU. Projektförslaget hade som inriktning att utveckla två högskoledidaktiska fördjupningskurser om 7,5 högskolepoäng (hp) vardera. Den första kursen skulle vara av mer allmän högskoledidaktisk karaktär och den andra kursen skulle vara riktad mot de av GU:s lärare som medverkar inom lärarprogrammen. En arbetsgrupp tillsattes för att genomföra projektet under hösten 2011. Resultatet av detta arbete är förslag till tre kursplaner (se bilaga 1, 2 och 3) om 5 hp vardera inom fältet högskolepedagogik. Dessa kurser syftar till att bygga på, fördjupa och utveckla de kunskaper och färdigheter som lärare vid GU tillägnat sig inom ramen för befintliga kurser i grundläggande högskolepedagogik som ges av PIL (HPE100-serien). Den första kursen – Allmän högskoledidaktik, 5 hp – fokuserar på grundläggande didaktiska frågor med fokus på begreppet användbarhet. Den andra kursen – Ämnesdidaktik för lärarutbildare, 5 hp – fokuserar på de interna och externa aspekter av samverkan som karaktäriserar lärarutbildningen. Den tredje kursen - Fördjupningsarbete i högskoledidaktik, 5 hp – syftar till att kursdeltagaren inom ramen för ett självständigt arbete ska utforska lärarutbildningens dubbla konstnärliga/vetenskapliga grund i relation till det egna ämnes-/kunskapsfältet. Kursernas övergripande mål är att stärka en formell och reell didaktisk kompetensutveckling av GU:s lärarkår och förväntas därigenom bidra till en ökad utbildningskvalitet inom Göteborgs universitet i allmänhet och för lärarprogrammen i synnerhet.Item En inblick i några elevgruppers belief systems(2012) Appelqvist, Elias; Olsson, Mikael; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapThe aim of this thesis is to examine the mathematical beliefs of a collection of primary school pupils. This is to be achieved by performing a survey among the students, supplemented with a profound analysis of previous research within this area. Derived from the intention of this paper are two pivotal inquiries: - What effects do belief systems have on how pupils’ experience mathematics? - What effects do belief systems have on teachers’ view upon mathematics and their practice? - What belief systems are distinguishable among pupils? In this paper the software SPSS Statistics (0th edition) has been used to analyse the results of the survey. From the analysis, various interpretations and conclusions have been made. The general conclusion shows how the students are divided into three equally large groups, all with a system of beliefs that more or less support conclusions from previous research. The distinguished belief systems (in this thesis referred to as belief system 1,and 3) are all characterised by various factors and properties related to different views on mathematics. In terms of belief systems, the first two groups have clear properties that are well established in (primarily) the so-called problem-solving view (belief system 1) and a combination of the Platonist view and the instrumentalist view respectively (belief system ), while the third group of students do not slot into a certain belief system, although they demonstrate a socio-constructivist approach towards mathematics. The study develops two points of interest connected with the teaching profession. Firstly, it provides teachers with a somewhat greater understanding of pupils’ varying ways of experiencing mathematics. Secondly, the report allows teachers the opportunity to expand their insight of their own beliefs regarding the subject, which in turn can give them a better understanding of their own practice and their own beliefs they impart to the students.Item Det nya landet(2011-04-06) Olsson, Mikael; University of Gothenburg/JMG - Journalism and Mass Communication; Göteborgs universitet/JMG - Inst f journalistik och masskommIngen vet den exakta siffran, men varje år uppskattas tusentals unga afrikanska fotbollsspelare korsa Medelhavet med drömmar om ett välbetalt proffskontrakt i Europa. Att hitta billiga talanger i Afrika har blivit en affärsidé för klubbar, scouter och agenter. Men för de allra flesta spelarna blir drömmen aldrig verklighet.