Browsing by Author "Olsson, Pernilla"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att förstå och förutse vardagen – brukarinflytande inom Göteborgs Stad Centrum(2013-12-12) Olsson, Pernilla; Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori; Göteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of ScienceDenna uppsats utreder informationsbehovet hos brukare inom hemtjänsten i Göteborgs Stad Centrum samt hur stadsdelsförvaltningen Centrums sektor Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård, kan förbättra sin hemtjänstverksamhet och öka brukarnas inflytande över denna. Undersökningens material består av intervjuer med tolv stycken brukare inom Centrums hemtjänst. Med hjälp av särskilt Tove Harnetts och Eva Wikströms teorier om brukarinflytande samt teorier om kommunikation och New Public Managements perspektiv på brukare analyserar jag de intervjuades tankar om och upplevelser av hemtjänsten. Mina centrala resultat pekar på brister i kommunikationen mellan brukarna och hemtjänstorganisationen, men också brister i respondenternas kunskap om både den egna situationen, till exempel kännedom om kontaktperson, och om hemtjänsten som organisation. Brukarna föredrar att använda brev och telefon som kommunikationskanaler och kommunikation om förändringar är den viktigaste informationen att erhålla från hemtjänsten. Min studie visar dock att förändringskommunikationen ofta är bristfällig och för långsam. Ett annat problem inom hemtjänsten är personalkontinuiteten, det vill säga att brukarna får besök av ett stort antal olika vårdbiträden, vilket minskar tryggheten och därmed ökar brukarnas oro inför att utöva inflytande över sin hemtjänst. Trots brukarnas vilja att påverka sin hemtjänstsituation är denna oro ett utbrett fenomen och flera brukare låter bli att försöka utöva något inflytande av rädsla för repressalier. En annan anledning till detta inflytandeproblem är att flera av brukarna ser hemtjänsten som en gåva och någonting att vara tacksam för, vilket är en stark generationsfråga.Item Ekologiska livsmedel i sociala medier - positivt eller negativt?(2014-02-27) Markusson, Martina; Olsson, Pernilla; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenItem Hur optimerar pedagoger läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd(2007) Larsson, Marie-Heléne; Widell, Ida; Olsson, Pernilla; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSyfte Studiens första syfte är att undersöka hur pedagoger arbetar för att uppnå ett optimalt lärande inom läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. Studiens andra syfte är att undersöka vad styrdokument och forskning säger om optimal läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd. I studien utgår vi från ett pedagogperspektiv och fokuserar på arbetet kring motiverande läsinlärning. Frågeställningar Hur arbetar pedagogerna för att optimera lärande när det gäller läsinlärning för elever som är i behov av särskilt stöd? När anser pedagoger att en elev är i behov av särskilt stöd? Vilken eller vilka teorier grundar sig pedagogernas metoder på? Vad säger styrdokumenten och forskningen om hur man skapar ett optimalt lärande när det gäller läsinlärning för elever i behov av särskilt stöd? Hur kopplar pedagogerna styrdokument och forskning till läsinlärningsundervisningen? Metod Studien är delvis grundad på respondentintervjuer med en specialpedagog, en speciallärare, en snart examinerad specialpedagog och fem lärare inom grundskolans tidigare åldrar. Vi har även använt oss av litteratur och tidigare forskning inom området för att få svar på frågeställningarna. Resultat För att göra läsinlärningen optimal för elever i behov av särskilt stöd är det av stor vikt att lärandet sker på ett lustfyllt och för eleven meningsfullt sätt. Undersökningar utifrån intervjuerna visar på att pedagogerna skall variera sin undervisning genom att använda olika läsmetoder för att skapa ett optimalt lärande. Det visade även att pedagogerna hade begränsad insikt i de olika teorierna. Litteraturen visar på att undervisningsmaterialet måste vara anpassat efter elevens behov och intressen. Målgrupp Studien vänder sig till pedagoger som arbetar i skolan och även lärarstuderande.Item "Ja e din kompis" en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek.(2007) Olsson, Pernilla; Hedeberg, Emma; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenInledning Lek, kommunikation och socialt samspel är tre viktiga delar inom förskolans verksamhet idag. Det handlar om att göra sig förstådd bland människor runt omkring, inte bara på förskolan. Förskolans roll är att förbereda barnen och lägga grunden till att leva i dagens samhälle. Kommunikation innebär att kunna förmedla tankar och känslor genom verbal kommunikation eller genom kroppsliga handlingar, såsom ljud, gester och miner. Vårt syfte med undersökningen är att studera hur barn kommunicerar, samspelar och skapar relationer i leken. Teoretisk anknytning Vi tar vår teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, där samspel, kommunikation och social kompetens är vikiga inslag. För att få en bra grund för vår undersökning har vi studerat avhandlingar och relevant forskning för ämnet. Metod Vår studie är en kvalitativ undersökning som bygger på data från videoinspelningar. Under fem förmiddagar var vi på en förskola med 16 barn i åldrarna ett till fem år. Vi valde att videofilma för att vi vid ett senare skede i vår arbetsprocess skulle kunna sätta oss i lugn och ro för att analysera vårt material. Det vi valde när vi började observationen var att försöka få med så mycket som möjligt av barnens lek på våra inspelningar under förmiddagarna på förskolan. När det senare var dags att analysera vårt material valde vi att titta närmare på barns kommunikation och samspel inom leken. Resultat Resultatet av vår studie visar att barnen på förskolan har väl etablerade kamratgrupper i leken. De samspelar och kommunicerar ständigt inom lekens ramar. Detta kan ta sig uttryck på olika sätt, genom bland annat verbal och ickeverbal kommunikation. Våra observationer visar att barnen värnar mycket om sina lekar och sitt interaktionsutrymme och släpper sällan in andra barn i leken. Detta gäller speciellt de äldre barnen på förskolan. Vårt resultat visar också att pedagogernas delaktighet inte var särskilt stor under de dagar vi var på förskolan. Diskussion Med utgångspunkt i vårt resultat och med inslag från tidigare forskning och våra egna tankar och åsikter, har vi diskuterat barnens samspel och kommunikation i leken. Vi tar också upp hur pedagogerna deltar i barnens lek. Vår undersökning visar att pedagogernas roll är viktig i barns lek. De kan hjälpa barnen med att utveckla mer varierade lekar och göra dem delaktiga i olika gruppkonstellationer eftersom studien visar att barnen har mycket fasta roller och hierarkier. Pedagogernas roll är också att göra barnen medvetna om deras eget lärande i leken.Item Ord och ingen handling?(2012-06-14) Olsson, Pernilla; Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori; Göteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of ScienceIs Försäkringskassan, one of Sweden’s largest organizations, an equal place to work in? Do sex, ethnical background or age matter when being treated by colleagues and managers? In this thesis I try to, through interviews with both the Human Resources-departement and some administrators at Försäkringskassan, find the answers to how the organization’s internal work regarding equality functions. To help me with the analysis I use both discourse theory and gender theory. I find a discrepancy between the Human Resources-department’s and the administrators’ view of how the internal equality work is run. The administrators points at a heavy work load as a strong contributing element for not having the time to discuss questions related to equal treatment. Few of them have read the equal opportunities plan. The plan gets lost in the rest of all the information coming ”from above”. However, everyone being interviewed agree that Försäkringskassan is a very equal place to work at.Item En studie av ekonomiska och sociala faktorer för olika dialysbehandlingsmetoder inom svensk dialyssjukvård(2015-06-24) Olsson, Johan; Olsson, Pernilla; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenProblem: Det finns mycket få studier som belyser såväl ekonomiska som sociala faktorer vid jämförelser mellan olika typer av dialysbehandlingar. Under de kommande 20 åren beräknas antalet dialyspatienter mer än fördubblas. Svensk sjukvård har genomgått vissa förändringar sedan 90-talet men anses fortfarande vara trögrörlig och det krävs betydande forskning för att genomföra större förändringar. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilken av de fyra dialysmetoderna som är mest fördelaktig med hänsyn till ekonomiska och sociala faktorer ur både sjukhusens som patienternas perspektiv. Forskningsfrågor: Vilken dialysbehandling medför lägst kostnader? Vilka sociala skillnader finns det mellan hemdialys och sjukhusdialys? Teoretisk referensram: Den teoretiska referensramen inleds med teorier kring självkostnads- samt investeringskalkylering. Detta för att underlätta förståelsen för den ekonomiska kostnadsanalysen. För att studera de sociala aspekterna och för att förstå dialyspatientens situation bättre nyttjas teorier kring livskvalitet. Metod: Arbetet med uppsatsen har pågått under hela läsåret, sedan september 2014. Samtliga uppgifter för kostnadsanalysen har samlats in personligen via e-post, telefonsamtal, möten och intervjuer. Därtill har djupintervjuer med dialyspatienter genomförts för att förstå vilka sociala skillnader som finns mellan de olika behandlingsalternativen. Analys: Analysen inleds med det ekonomiska perspektivet som beskriver vilken behandlingsmetod som är mest fördelaktig ekonomiskt sett. Även skillnader mellan de olika metoderna utreds. Den andra delen av analysen fokuserar på patienten och de sociala aspekterna och hur de olika metoderna påverkar patientens livskvalitet. Slutsats: Utifrån kostnadsanalysen, som är baserad på PENG-modellen, är Fresenius 5008 OnLine sjukhusmaskin den dyraste metoden medan NxStage är den billigaste. Detta beror främst på skillnader i kostnadsposter såsom personalkostnad, upplärning samt transport till och från sjukhus. Sett till livskvalitet finns det ingen behandling som kan anses vara optimal för alla patienter. Faktorer såsom familj, livsstil, intressen och ålder har stor inverkan.