Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ottosson, Tilda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Grönska och äldreomsorg Vegetation- och krontäckning i anslutning till serviceboenden för äldre i Göteborg
    (2025-06-25) Ottosson, Tilda; Thongyen, Chalisa; University of Gothenburg/Department of Earth Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaper
    I denna studie undersöks vegetation- och krontäckning i anslutning till serviceboenden för äldre i Göteborgs stad. Mot bakgrund av klimatförändringar, urbanisering och ett ökat behov av tillgång till grönska i stadsplaneringen är det särskilt viktigt att belysa hur dessa resurser är fördelade för samhällets sårbara grupper. Studien bygger på en kvantitativ analys av nationella marktäckedata, främst NMD2018 men även NMD2023, och har genomförts med hjälp av geografiska informationssystem (GIS). Detta för att mäta vegetationens utbredning inom 100 respektive 300 meter från samtliga serviceboenden. Även en kvalitativ intervju med en planeringsledare inom Göteborgs stad genomfördes för att komplettera analysen med kommunens syn på planering av grönstrukturen kring serviceboendena. Resultaten visar att det finns betydande variationer i vegetationstäckning mellan och inom stadsdelar och organisationsform. Kommunala boenden har i genomsnitt högre total vegetation medan privatägda boenden tenderar att ha högre krontäckning. Studien identifierar även en ojämn fördelning av grönska bland stadens serviceboenden, där fler än hälften inte uppnår 3-30-300-principens riktlinje om en krontäckning på minst 30%. Detta visar att det finns ett behov av förbättrad och mer jämlik grönplanering för att främja äldres hälsa och välbefinnande.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte - En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning
    (2023) Ottosson, Tilda; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Inom de gymnasieskolans estetiska ämnen såsom bild, förväntas eleverna visa på förmågor såsom idérikedom, problemlösning och experimenterande för att finna nyskapande lösningar och nya perspektiv. Eleverna förväntas således att engagera sig i risktagande genom att testa nya ovana material, tekniker och uttryck. Arbetet har haft stort fokus på elevers självförtroende i förhållande till risktagande och dess eventuella påverkan i vilken utsträckning eleverna vågar ta risker. Därför har det även varit av intresse att studera bildlärarnas tankar kring och tillvägagångssätt huruvida de stöttar elevernas självförtroende i de kreativa arbetsprocesserna. Vidare har ett delsyfte varit att studera betygens påverkan på elevernas risktagande inom de estetiska ämnena. För att undersöka den problematik som kan uppstå när elevernas sviktande självförtroende påverkar engagemanget i risktagande har Gert. J. Biestas begrepp kvalificering, socialisering och subjektifiering använts. Dessutom har Biestas tolkning av filosofen John Deweys pragmatism använts för att tolka det interaktiva samspelet i klassrummet samt den handledning som bildlärarna kontinuerligt gav eleverna i deras kreativa arbetsprocesser. Studien visade bland annat att ett stärkt självförtroende hos elever gör dem mer benägna att ta risker för att våga söka vidare perspektiv. Genom att låta eleverna engagera sig i kreativa arbetsprocesser tillåts eleverna att finna oväntade lösningar och nya perspektiv utanför kursmålen. Förutom att genom kvalificering låta elevernas kunskaper leda till konkreta kunskaper kan ett öppet lärande även ge utrymme för det oväntade. På så sätt kan elevernas subjektifiering bli möjlig där bland annat självförtroendet kan växa. Självförtroendet stärks framför allt genom den formativa bedömning som bildlärarna ger genom den kontinuerliga handledningen. Ett ökat fokus på bedömning kan därför ha motsatt effekt. Genom att kombinera subjektifiering, socialisering och kvalificering i undervisningen kan eleverna stärkas på flera sätt än bara sina skolprestationer summerade i betyg.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback