Browsing by Author "Ovik, Odette"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Företags motiv till att använda delningsekonomi vid hantering av matsvinn(2019-06-20) Ovik, Odette; Engelholm, Filip; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problemformulering: Miljöproblem uppstår inom flera olika sektorer och branscher och det behövs nya lösningar för att nå en hållbar framtid. Livsmedelsindustrin ger upphov till flertalet negativa konsekvenser för miljön, såsom övergödning, förändrad markanvändning, vattenbrist och försämrad vattenkvalité. Bättre hantering av livsmedel behövs för att säkra tillgången till mat. Företag kan bidra till en förbättring genom att hantera matsvinn på ett bättre sätt och ta ansvar för verksamheten, genom att ställa om processer och aktiviteter. Genom att skapa mer hållbara affärsmöjligheter där företag ges motiv att anta dessa miljövänliga implementeringar, har företag potential att kunna bidra till ett mer hållbart samhälle. Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera vilka motiv som ligger till grund för företags val att förändra verksamheten för att anta ett delningsekonomi-perspektiv med hjälp av digitala plattformar, när de hanterar problem med matsvinn. Metod: Metoden är en kvalitativ studie med abduktiv ansats. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med 10 företag vilka använder sig av Karma och ResQ. Resultat & slutsats: Utifrån empirin kan det utläsas att företagen är positivt inställda till användandet av delningsekonomi, vidare har fyra motiv hittats vilka återkommer hos flera av respondenterna till varför de använder sig av delningsekonomi. De huvudmotiv som framkommit under denna uppsats är: hållbarhetsfaktorer, Legitimitet, marknadsföring och ekonomiska faktorer. Genom att företag ges motiv att arbeta med delningsekonomi kan fler företag potentiellt lockas till att integrera hållbarhetsarbete i deras verksamhet.Item In Wine We Trust - A case study of trust and sustainability at Swedish alcohol retail monopoly Systembolaget(2022-08-04) Johansson, Matilda; Ovik, Odette; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolTrust is an important factor for increasing sustainable wine consumption. While focus often is put on consumer-trust, it is also useful to consider trust throughout all steps and relationships in the supply chain. Therefore, this study will take on a stakeholder perspective to gain a broader perspective on trust as a way to positively influence sustainability in the highly regulated wine industry. This thesis aims to explore how Systembolaget, Swedish alcohol retail monopoly, strategically works with trust in relationships with stakeholders with a focus on stakeholder theory and institutional trust. Furthermore, how trust affects sustainability will be addressed. To answer the question, a case study with six interviews were performed with people from different backgrounds and roles at Systembolaget. The findings in the paper propose that an internal belief in the mission and taking responsibility is important to create and maintain trust as well as honest and transparent communication. Further, regulations affect their possibilities to manage relationships in several ways, which Systembolaget tries to use to their advantage in trust building situations. Moreover, trust in Systembolaget could possibly encourage sustainability among stakeholders in the wine industry.