Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Pantzar, Johan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Capital Asset Pricing Model och Fama-French trefaktormodell - Hur väl förklarar dessa modeller avkastningen på den Svenska aktiemarknaden?
    (2013-10-24) Pantzar, Johan; Hjalmarsson, Ludvig; Encontro, Mylene; University of Gothenburg/Department of Mathematical Science; Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper
    I denna studie har vi haft som avsikt att jämföra två modeller som förklarar avkastningen på aktiemarknaden. Modellerna är Capital Asset Pricing Model (CAPM) och Fama-French trefaktormodell(FF3). Undersökningen har gjorts på Nasdaq OMX Nordic Stockholm över perioden 2002 till 2012. Vi har valt att göra denna undersökning för att se huruvida FF3 med två extra faktorer kan förklara avkastningen på aktiemarknaden bättre än CAPM. Sex portföljer konstruerades och vi har visat att FF3 statistiskt signifikant förklarar mer än CAPM för fem av sex portföljer. CAPM visar högt R2 portföljerna med företag som har ett större börsvärde.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hur elektronisk behöver en bank vara nu och i framtiden?
    (2011-02-03) Feldt, Jakob; Pantzar, Johan; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem Banker arbetar idag med effektivisering av sina egna verksamheter och försöker få sina kunder allt mindre beroende av bankkontoren. Detta kräver ständig utveckling av de e-tjänster som idag tillhandahålls. För att tillfredsställa företagskunder krävs effektiva tjänster som inte bara effektiviserar bankernas verksamheter utan också dess företagskunder. För att företag skall kunna erhålla efterfrågade e-tjänster måste bankerna vara medvetna om vad som efterfrågas. Det är därför intressant att studera vad företag förväntar sig av bankerna. Det är också av intresse att studera vilka effekter företag kan erhålla av att använda bankernas e-tjänster då det kan ge kunskap om hur viktigt det är att ständigt förbättra och utveckla e-tjänster. Att studera detta problemområde skulle därför kunna vara till nytta för både banker och företag. Det finns uppenbara motiv för att empiriskt studera nämnda problem då det sedan tidigare inte finns några studier utförda inom problemområdet. Syfte Studien har som mål att undersöka och analysera vilka förväntningar företag har på bankernas e-tjänster, vilka effekter som bankernas e-tjänster får på företagsverksamheter samt vilken nytta företag tror sig kunna dra av eBAM. Studien syfte är att utvidga den empiriska referensramen inom det angivna problemområdet. Metod Då studiens syfte är att undersöka ett område som tidigare inte har studerats har vi valt att ha en explorativ ansats. Studien är av kvalitativt slag då primärdata har samlats in genom personliga intervjuer med tre svenska företag. Resultat och slutsatser Resultatet visar att företag idag är tillfredsställda med bankernas tillhandahållna e-tjänster, men att de ändå är öppna för utveckling och förbättring. E-tjänster effektiviserar idag företagsverksamheter och företag tror på ytterligare effektivisering genom förbättrade och utvecklade e-tjänster. Resultatet visar att bankernas e-tjänster har effekter på företagsverksamheter. Företag tror sig kunna dra nytta av elektronisk konto- och befogenhetshantering men har inte den kunskap som krävs för att förstå vilken nytta de skulle kunna erhålla. Vi tolkar resultatet som att företag är intresserade av förbättrade e-tjänster tack vare att de tidigare har erhållit positiva effekter av e-tjänster. Vi tror dock att det kommer bli svårare för företag att se dessa effekter om bankerna inte tillhandahåller bättre information om sina framtidsplaner. Förslag till fortsatta studier De slutsatser som vi har presenterat är genom att de baseras på observationer från ett fåtal företag indikativa till sin natur. De kan därför tjäna som hypoteser att testa på ett större antal företag. Det skulle vara av intresse att bevisa eller motbevisa följande hypoteser i en generell studie: Svenska företag är i allmänenhet nöjda med bankernas elektroniska tjänster. Bankernas elektroniska tjänster effektiviserar såväl bankernas verksamheter som företagens. Svenska företag är intresserade av eBAM.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback