Browsing by Author "Pareto, Lars"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Alternativa undervisningsformer vid Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-06-15) Pareto, Lars; Leric, Zana; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)På Göteborgs universitet används en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom verksamhetsförlagd utbildning, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande, och andra former som i grunden skiljer sig från traditionell sals- seminarie- och labb-undervisning. Kännedom om dessa förekomster finns i dagsläget hos enskilda lärare, program, och i bästa fall fakultetsorgan, medan en lärosätesgemensam lägesbild över användningen av alternativa undervisningsformer saknats. Rapporten ger en sådan lägesbild baserad på information på universitetets webb, och intervjuer med utbildningsansvariga på universitetets fakulteter. Rapporten beskriver också en metod för att skapa och underhålla sådana lägesbilder, och ger förslag på hur undervisningsformsinventeringsarbete vid Göteborgs universitet skulle kunna organiseras. Rapportens huvudsakliga resultat är en förteckning över 36 alternativa undervisningsmetoder som används på lärosätet, och en översikt över vilka av dessa som används på 206 kandidat och masterprogram. Rapportens avsedda användningsområden är ökat erfarenhetsutbyte mellan lärare och utbildningsledare som redan använder alternativa undervisningsformer, inspiration till ökad användning av alternativa undervisningsformer, och underlag för strategiskt arbete kring vidareutveckling av alternativa undervisningsformer vid Göteborgs universitet.Item Architectural Concerns in Base Station Development(Ericsson AB, 2010-12-17) Pareto, Lars; Dept. of Computer Science and Engineering at Chalmers | University of GothenbyrgThis report presents a catalogue of architectural concerns found to be important to stakeholders within Ericsson’s Bases Station development. The catalogue is based on interviews with software architects, designers, testers, and team leaders within the software development organization of Ericsson’s W-CDMA base station development. It reflects concerns held by a representative sample of engineers (~1% of all project members), but is not a complete inventory of all concerns in base station development.Item Proceedings of the 2nd Workshop on Experiences and Empirical Studies in Software Modelling(2012-09-28) Chaudron, Michel; Genero, Marcela; Abrahão, Silvia; Pareto, Lars; Chalmers University of Technology and University of Gothenburg; University of Castilla-La Mancha; Universitat Politècnica de ValènciaThe International Workshop on Experiences and Empirical Studies in Software Modelling (EESSMod) is a satellite event of the ACM/IEEE International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems (MoDELS), with professionals and researchers interested in software modelling as intended audience, and with the bjective to 1) build a better understanding of the industrial use of modelling techniques, languages and tools; 2) start building theories about the effectiveness of modelling approaches; 3) identify directions for future research in the field; 4) facilitate and encourage joint research and experimentation in software modelling.The report contains the proceedings of the 2nd edition of the workshop, held in Innsbruck, Oct 2, 2012.Item Results from Two Controlled Experiments on the Effect of Using Requirement Diagrams on the Requirements Comprehension(University of Gothenburg, 2013-04-02) Scanniello, Giuseppe; Staron, Miroslaw; Burden, Håkan; Heldal, Rogardt; Pareto, Lars; Universit a della Basilicata, Italy; Chalmers University of Technology; University of GothenburgWe carried out a controlled experiment and an external replication to investigate whether the use of requirement diagrams of the SysML (System Modeling Language) helps in the comprehensibility of requirements. The original experiment was conducted at the University of Basilicata in Italy with Bachelor students, while its replication was executed at the University of Gothenburg in Sweden with Bachelor and Master students. A total of 87 participants took part in the two experiments. The achieved results indicated that the comprehension of requirements is statistically higher when requirements speci cation documents include requirement diagrams without any impact on the time to accomplish comprehension tasks.Item Towards a Unified Quality Model for Models - A Working Session at the 2nd workshop on Quality in Modeling(2008-09-24T09:37:50Z) Pareto, LarsItem Towards Formalizing Assumptions on Architectural Level: A Proof-of-Concept(Departmen of Computer Science and Engineering, 2012-09-10) Al Mamun, Abdullah; Tichy, Matthias; Hansson, Jörgen; Pareto, Lars; Chalmers | University of GothenburgWhile designing an architecture, architects often make assumptions about different factors like execution environment, structural properties of the artifacts, properties of input/output data etc. Implicit and invalid assumptions have been identified as a primary reason for architectural mismatches. Such mismatches cause nightmares to the people working at the system integration phase. Today’s complex systems operate in dynamic and rapidly changing environments. Implicit assumptions in the reusable components often make it challenging to adopt the components in a changed operational domain. If not documented, assumptions are often forgotten and it is both difficult and expensive to find them out from previously built software. This paper aims to formally capture assumptions at the architecture level so that they can be checked automatically throughout the system development. Automated checking of assumptions would facilitate a practicable assumption management system for complex and large-scale software system development with smooth integration and evolution.Item Utmaningar vid användning av alternativa undervisningsformer - en kartläggning av ramfaktorer(Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-02-15) Leric, Zana; Pareto, Lars; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)Göteborgs universitet använder en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom distansundervisning, nätbaserat lärande, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande och andra former som i grunden skiljer sig från traditionell sals- och seminarieundervisning. Syftet med denna rapport är att beskriva uppfattade hinder för alternativ undervisning och därmed lägga en grund för dialoger som syftar till att stärka förmågan till alternativa undervisningsformer. Rapportens huvudsakliga frågeställning är: Vilka svårigheter möter lärare som använder alternativa undervisningsformer vid Göteborgs Universitet? Rapportens resultat baseras på ett kvalitativt tillvägagångssätt där 43 uppsatser från högskolepedagogiska kurser har granskats. Ambitionen har varit att synliggöra ramfaktorer som förhindrar eller försvårar användandet av alternativa undervisningsformer. Kartläggningen av ramfaktorer är uppdelad i sju huvudsakliga områden med totalt 13 kategorier och 57 ramfaktorer. Resultatet visar att utbildningar som önskar bedriva eller redan använder någon form av alternativ undervisningsform aktivt behöver arbeta med att säkerställa resurser, studie-miljö, kompetens, lärarhantverk, examinationsformer samt utformningen av kursplaner.