Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Pehrson, Oskar"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    När allvaret tar plats på lektionen - Tävlingsmomentets roll inom idrott och hälsa
    (2025) Ahlin, Simon; Pehrson, Oskar
    Denna studie syftar till att undersöka lärares och lärarstudenters attityder till tävlingsmomentet inom ämnet idrott och hälsa. Bakgrund av tävlingsmomentets frånvaro i styrdokumenten, idrottens långa historia av tävling, samt den höga närvaron av tävlingsmomentet i undervisningen. Syftar studien till att öka förståelsen för hur tävling uppfattas och motiveras i skolan. En systematisk litteraturöversikt har genomförts, där åtta vetenskapliga artiklar har analyserats tematiskt utifrån två frågeställningar. Datainsamlingen genomfördes via SPORTDiscus och Google Scholar, med tydliga inklusionskriterier för att säkerställa relevans och kvalitet i studierna. Fyra teman identifierades: positiva attityder, negativa attityder, modifiering av tävlingsmomentet samt sociala förmågor. Resultatet visar att lärare och lärarstudenter med en stor idrottsbakgrund och en positiv upplevelse av tävling ofta tenderar att använda sig av tävling i undervisningen, medan andra med en mer negativ upplevelse ser tävling som något exkluderande och stressande för somliga elever i undervisningen. Många av de tillfrågade anser dock att tävlingsmomentet kan ha positiva sidor som att främja sociala färdigheter såsom samarbete, fair play och förmågan att kunna hantera vinst och förlust, vilket motiverar lärare och lärarstudenter till att använda tävling i undervisningen. Studien visar även att tävlingsmomentet ofta modifieras för att bli mer inkluderande mot eleverna. Slutsatsen är att tävlingsmomentet, när det används medvetet och anpassat, kan fungera som ett pedagogiskt verktyg för att stödja styrdokumentens mål. Resultaten är relevanta för verksamma och blivande lärare som vill få en förståelse hur de kan förhålla sig till tävlingsmoment i sin idrott och hälsa undervisning

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement