Browsing by Author "Persson, Johanna"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Effekten av Mobile Banking på sparande, en studie baserad på Afrika, söder om Sahara(2016-09-20) Lindberg, Alexandra; Persson, Johanna; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSparande kan generera tillväxt via investeringar, tillväxt kan i sin tur minska fattigdomen genom att fler människors ekonomiska situation höjs från fattigdomsgränsen. Därför är det intressant huruvida sparande kan öka när förutsättningarna för att spara utvecklas, genom de verktyg som den teknologiska utvecklingen medfört. Det har visat sig att mobiltelefons- teknologin har effektiviserat marknader i utvecklingsländer varav vi undersöker om tillgängligheten av Mobile Banking påverkar sparandet. Undersökningen baseras på data från 35 länder i Afrika söder om Sahara och är framtagen av Världsbanken, ITU och GSMA. Data analyseras genom kvantitativ regressionsanalys och linjär sannolikhetsmodell som regressionsmodell. Resultaten visar bland annat att Mobile Banking ökar sannolikheten att spara. Individer som har gjort en transaktion via en mobiltelefon är 14,3 procentenheter mer sannolika att spara och individer som har ett konto via mobiltelefonen är 16,9 procentenheter mer sannolika att spara. Vidare diskuteras resultaten och vilka implikationer resultaten givit. Undersökningens slutsats är att Mobile Banking har betydelse för sparande och att detta kan vara angeläget för människor i ekonomiskt utsatta områden, då det skapar förutsättningar att klara av oförutsägbara händelser, en ekonomiskt säkrare framtid och bidra till tillväxten.Item Konflikthantering-enkätundersökning, hur sju lärare förhåller sig till konflikthantering(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014) Persson, Johanna; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenStudiens problemområde handlar om konflikthantering och är en undersökning som behandlar hur sju lärare förhåller sig till fenomenet ute på fältet. Urval av ämnet konflikthantering valdes eftersom det ses en relevant för läraryrket, med anknytning till tidigare erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen och tomrummet i teoretiska kunskaper i hur lärare skall hantera konflikter i utbildningen. Syftet med studien är att ta reda på om det används några eventuella konfliktmodeller i skolan utifrån lärares uppfattningar och beskrivningar om hur de hanterar konflikter. Studiens tillvägagångssätt att samla material på är den kvalitativa ansatsen enkätundersökning. Fem grundskolor i Västra Götaland kontaktades genom email, lärarnas skriftliga svar kommer att diskuteras utifrån tidigare forskning. Det är mycket uppseendeväckande hur lärare ser på konflikter rent teoretiskt på fältet, det var enbart en lärare i enkätundersökningen som namngav någon konfliktmodell vid hantering av konflikter. Lärarnas tillvägagångssätt vid hantering av konflikt var att låta eleven sitta utanför klassrummet och jobba med uppsikt, sitta vid bänken och jobba enskilt, samtal med rektorn och föräldrarna. Det vill säga lärarna disciplinerade eleverna när de betedde sig på ett oacceptabelt sätt vilket känns som ett gammalmodigt sätt att hantera konflikter på. Forskaren Jordan Cohen lyfter fram, beroende på hur konflikten hanteras avgör om den blir destruktiv eller konstruktiv. Konflikter är en naturlig del av livet och framförallt livet i skolan. Konflikter är hjälpmedel för förändring, utveckling och reformering av den sociala ordningen. Därmed belystes det en motsättning mellan lärarnas förhållningssätt till teoretikern Jordan Cohen vilket ger en didaktisk konekvens för läraryrket framförallt då det även visades tomrum på fältet i de teoretiska kunskaper i konflikthantering som till exempel skolmedling eller konfliktmodeller.