Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Persson, Linda"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Audit Quality from a Client Company Perspective -Drivers of audit quality and the effects of a voluntary audit firm rotation
    (2014-06-26) Hagman Mendonca, Sara; Persson, Linda; University of Gothenburg/Department of Business Administratio; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Background and Problem: Auditing failures in the last decades have sparked a discussion regarding audit quality, which has resulted in a new EU requirement regarding mandatory audit firm rotation. The discussion has been obstructed by the lack of a standard definition of audit quality. Research has shown that the definition is dependent on user perspective and research on client company perspective is scarce. The new requirement of mandatory audit firm rotation may increase the frequency of companies rotating audit firms, which would increase the value of a definition of audit quality from a client company perspective for both audit firms and their clients. Aim of study: The aim with the thesis is to describe how three Swedish listed companies defines audit quality and what factors they identify as drivers of audit quality and how these are affected by a rotation of audit firm. The authors also seek to examine the listed companies’ experiences in relation to the most common arguments put forth in the debate regarding mandatory audit firm rotation. Methodology: In order to obtain a client company perspective semi-structured interviews were conducted with CFOs and audit committee members at three Swedish listed companies that had experienced an audit firm rotation within recent years. Due to the lack of previous research the questions were of an open nature. The interviews were coded to enable interpretation of key concepts. Analysis and Conclusion: It is concluded that the general descriptions found in previous research does not give a detailed description of client companies’ perception of audit quality. A model is presented illustrating that the companies’ perceptions are based on personal attributes in combination with practical functions being met. Drivers of this combination are personal qualities of the auditor resulting in trust in the auditor. The model could help client companies evaluate audit quality. The level of quality declined in the years following a rotation of audit firm. It is also concluded that the companies’ experiences of firm rotations support the arguments against the requirement of mandatory audit firm rotation.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kroppen säger mer än ord - Betydelsen av icke verbal kommunikation i den vårdande relationen.
    (2011-01-28) Lindroos, Liw; Persson, Linda; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Ett av målen med god omvårdnad är att etablera en vårdande relation. God kommunikation stärker relationen och det skapas utrymme för bekräftelse och trygghet. Icke verbal kommunikation utgör omkring två tredjedelar av alla budskap som förmedlas och är vanligtvis det som uppfattas som mer äkta när budskap strider mot varandra. Sjuksköterskans icke verbala uttryck kan både öppna upp och skapa hinder i mötet med patienten vilket visar på vikten av en god kommunikativ förmåga. Syfte: Detta fördjupningsarbete belyser hur icke verbal kommunikation påverkar den vårdande relationen och patientens upplevelse av trygghet och bekräftelse. Metod: Arbetet är en litteraturöversikt som baseras på tio vetenskapliga artiklar. Resultat: God icke verbal kommunikation är en viktig faktor då sjuksköterskan vill få patienten att känna sig trygg och bekräftad. Genom att använda sig av lämpligt tonfall och ansiktsmimik visar sjuksköterskan ett engagemang och skapar en känsla av gott omhändertagande. Otillräckligt icke verbal kommunikation ser patienterna i bristen på ögonkontakt, avståndstagande i kroppsspråket och kroppshållningen. Slutsats: Sjuksköterskan behöver se patienten som en individ, en hel människa, som har behov av att känna trygghet och bekräftelse. Genom att använda sig av ögonkontakt, vara närvarande, ta sig tid, vara medveten om tonfall, gester och mimik kan sjuksköterskan påverka patientens upplevelse av bekräftelse och trygghet och stärka den vårdande relationen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Lärandemiljöer för barn med ADHD – Hur belyses detta inom forskning och i stödmaterial för pedagoger
    (2010) Persson, Linda; Litsen, Anna; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning högst 300 Problembeskrivning: Elever med koncentrationssvårigheter är något som alla pedagoger kommer i kontakt med. Det finns pedagoger som upplever att de inte har de verktyg som krävs i arbetet med dessa barn. Syfte och frågeställning: Syftet med uppsatsen är att belysa faktorer i lärandemiljöer som påverkar barn med ADHD/koncentrationssvårigheter. Analysen sker med utgångspunkt från tidigare forskning och en studie av stödmaterial för pedagoger. Uppsatsens mer precisa frågeställningar lyder:  Hur kan ADHD/koncentrationssvårigheter hos barn yttra sig, och vilka behov kan det innebära i en skolmiljö?  Vad kännetecknar lärandemiljöer som på ett bra sätt kan svara upp mot behoven hos barn med ADHD/koncentrationssvårigheter? Metod:Uppsatsen bygger på en kvalitativanalys av stödmaterial för pedagoger och vetenskaplig litteratur. Resultat: Det är tydligt att stödmaterialet för pedagoger bygger på vetenskaplig litteratur. ADHD yttrar sig i olika former av koncentrationssvårigheter. Barn med ADHD behöver tydlighet, struktur och en bra miljö i skolan. Det går att använda ett stödmaterial som detta för att skapa en bra lärandemiljö för dessa barn men det är dock viktigt att vara medveten om att barn är olika och se till varje individ. Relevans för läraryrket:Då pedagoger kan tänkas använda ett stödmaterial som det undersökta är det viktigt att veta om det är vetenskapligt förankrat då det påverkar materialets legitimitet. Denna uppsats ger även en inblick i hur man kan tänka i arbetet med barn som har koncentrationssvårigheter.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Varför väljer företag att sluta arbeta med Det Balanserade Styrkortet? - En fallstudie av ett fastighetsbolag i Västra Sverige
    (2006) Persson, Linda; Bjelosevic, Milanka; Eriksson, Maria; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: Kritik mot de traditionella styrverktygen har under årens lopp utmynnat i att nya styrsystem, däribland det balanserade styrkortet, utvecklats. Ett stort antal företag runtom i världen har valt att införa det balanserade styrkortet. Dock finns det växande bevis på att många företag som adopterat (infört) ett balanserat styrkort upplever stora svårigheter och följaktligen väljer att avveckla styrkortet. Mot denna bakgrund finner författarna av studien det intressant att undersöka några av orsakerna till varför ett fastighetsbolag som utarbetat och försökt implementera ett styrkort väljer att avveckla styrkortet. För att utreda varför fastighetsbolaget slutat arbeta med styrkortet har författarna av studien formulerat tre hypoteser. Hypoteserna avser att finna orsaker bakom företagets avveckling av det balanserade styrkortet. Syfte: Syftet med studien är att undersöka varför fastighetsbolaget slutade arbeta med det balanserade styrkortet. Uppsatsförfattarna vill undersöka om någon eller några av hypoteserna kan ses som förklaringar till avvecklingen. Avgränsningar: Studien är begränsad till att omfatta endast ett urval av de orsaker som kan förklara avvecklingen av styrkortet. Metod: Studien bygger på en kvalitativ fallstudie där sex personliga intervjuer har genomförts. Det empiriska materialet har därefter analyserats utifrån en teoretisk referensram om varför fastighetsbolaget slutade arbeta det balanserade styrkortet. Slutsatser: Studiens resultat visar på att två av de tre hypoteserna kan förklara varför fastighetsbolaget avvecklade styrkortet. Hypotes nummer två visade att fastighetsbolaget inte hade potentialen till att implementera styrkortet. Den tredje hypotesen visade på att det fanns flera barriärer som hindrade implementeringen av styrkortet. Den första hypotesen kunde dock inte förklara varför fastighetsbolaget hade avvecklat styrkortet. Förslag till fortsatta studier: Ett förslag till fortsatta studier är att kartlägga vilka företag som avvecklat balanserade styrkort och sedan undersöka om avvecklingen kan förklaras bl a med ett VD skifte, att eldsjälar saknades som brann för styrkortet eller att eldsjälar lämnade företaget. Ett annat förslag är att undersöka ett företag som har potentialen för en lyckad implementering och se om det bidrar till ett minskat förändringsmotstånd mot styrkortet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback