Browsing by Author "Persson, Linnéa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item ATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.(2021-07-01) Haugsnes, Wilma; Persson, Linnéa; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationSyfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message strategy wheel och bildsemiotiken. Metod: Kvantitativ metod i kombination med kvalitativ innehållsanalys. Material: Studien har analyserat reklamfilmer från ICAs reklamkampanj ICA-butiken sända i TV mellan februari 2020 och januari 2021. Resultat: Studiens resultat visade att pandemin presenterades i 4 av 41 reklamfilmer. Pandemin presenterades endast implicit; ord som corona, covid-19 eller pandemin nämns ej. Reklaminnehållet var övervägande transformativt. De reklamfilmer som presenterar pandemin syftar i huvudsak på att presentera de följder pandemin haft för organisationens kunder snarare än om information om krisen.Item Problematiken kring svenskt nötkött(2013-06-19) Lundberg, Stina; Persson, Linnéa; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapMer än hälften av det nötkött vi konsumerar är importerat, samtidigt som den inhemska produktionen minskar. Frågan handlar inte om hur vi ska öka den svenska nötköttsproduktionen, istället bör vi ifrågasätta om det är rimligt att vi konsumerar den mängd nötkött som vi gör. Syftet med studien är att med utgångspunkt i den svenska livsmedelskedjan kartlägga problematiken med svenskt nötkött ur ett hållbarhetsperspektiv. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer som senare analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. För att kartlägga distributionskedjan har vi utgått från systemteorin som beskriver relationen mellan aktörer inom distributionssystem av svenskt nötkött. Det vi har kommit fram till är att det finns en viss problematik med svenskt nötkött som istället verkar fördelaktigt för det importerade nötköttet. Vi har kommit fram till att problematiken grundar sig i pris, tillgång, kvalité och hållbarhet. I resultatet framkommer det en önskan om att i framtiden kunna gå tillbaka till en konsumtion av mer närproducerade varor. Detta tror respondenterna skulle gynna en hållbar utveckling. Alla respondenter är eniga om att en hållbar utveckling går att likställa med en minskad konsumtion av nötkött. Vidare visar det sig i resultatet att kommunikationen mellan aktörerna ibland är bristfällig, då kedjan är lång och komplex. I slutändan är det trots allt viktigt att förstå att de olika aktörerna i distributionskedjan fokuserar på olika hållbarhetsperspektiv utifrån var i kedjan de är aktiva.