Browsing by Author "Persson, Mikaela"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item En tabubelagd bilderbok(2015) Persson, Mikaela; Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeI vår uppsats har vi utifrån olika frågeställningar intervjuat fem pedagoger från två olika verksamheter. Den ena verksamheten har litteraturprofil och arbetar terminvis utifrån en vald sagobok. Den andra verksamheten använder bilderboken som ett komplement till andra metoder. Syftet med vår insamlade empiri var att få kännedom kring pedagogers tankar och reflektioner när det gäller valet av bilderböcker i förskolan. Vilka böcker som pedagoger undviker och vilka kriterier de utgår ifrån när de väljer val av bilderböcker. Vi var även nyfikna på hur pedagoger uppmuntrar och belyser bilderbokens användning med barnen på avdelningarna samt hur våra fem pedagoger uppmärksammar och uppmuntrar läsintresset hos barnen. Det framkom i våra intervjuer att ämnet känslor var ett gemensamt intresse som barnen på en av våra informanters förskola. Vår resultatdel, baserad på informanternas svar från intervjuerna, visar att boksamtal var en gemensam faktor i de olika verksamheterna för att väcka läslust hos barnen. Genom dessa samtal reflekterar pedagogen tillsammans med barnen om bokens innehåll och öppnar upp deras tankevärld genom att se boken från flera synvinklar. Majoriteten av våra pedagoger har ett nära samarbete med bokbussen där de bland annat kan få tips och råd på vilka böcker som passar. Utöver intervjuer har vi även tillfrågat våra informanter att ge oss en personlig reflektion över bilderboken Mammas Hår (2009), skriven av Gro Dahle. Denna bok är för barn mellan 3-6 år. Våra pedagoger uppmuntrar till all slags litteratur, men ställer sig kritiskt till innehållsämnet av olika anledningar, men utesluter inte användningen av den om det fyller ett behov. Vi hoppas att du som läsare finner vår studie intressant och förhoppningsvis får även du upp ögonen för bilderböcker med tabubelagt innehåll.Item “Vi kommer ut som nya små socionomarméer” en fokusgruppsstudie om socionomers konstruerande av yrkesidentitet(2015-06-15) Persson, Mikaela; Olovson, Karin; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSyftet med studien är att undersöka hur socionomer, utifrån den kunskap de får med sig från socionomutbildningen, skapar sin yrkesidentitet. Detta görs genom fokusgruppsintervjuer med yrkesverksamma socionomer som arbetar som socialsekreterare, kuratorer eller chefer inom socialt arbete. Analysen som görs i studien är tematisk och tar sitt avstamp i en socialkonstruktionistisk tradition. De resultat som lyfts fram i studien är att en gemensam värdegrund formas under utbildningen och sätter grunden för den yrkesidentitet som utvecklas i de olika yrkesroller som väntar efter examen. De olika rollerna har olika förutsättningar och påverkar därför identitetsskapandet på olika sätt vilket skapar en splittring mellan de olika grupperna. Denna splittring tydliggörs genom hur de olika grupperna pratar om varandra.