Browsing by Author "Petersson, Bengt"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Kursvärderingar och konstruktiv länkning. En vägledning för utformning av kursvärderingar post-Bologna.(Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2012-03-02) Johansson, Peter; Norman, Marie; Fogelberg, Karin; Petersson, Bengt; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL); Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).Många olika perspektiv präglar högskolans verksamhet, vilket också lämnar avtryck i såväl mål som utformning av kursvärderingar. Denna rapport tar som första utgångspunkt att kursvärderingar bör präglas av ett kursutvecklingsperspektiv. Den andra utgångspunkten för rapporten är den brist på vägledning som finns kring vilken roll kursvärderingen kan fylla i den övergång till målstyrd undervisning som Bolognareformenen inneburit. Många lärosäten, däribland Göteborgs universitet, har valt att låta idén om konstruktiv länkning (constructive alignment) spela en allt större roll i planering och genomförande av kurser och program. De vägledningar som finns på detta område, fokuserar till största del på hur man skriver lärandemål, samt hur man kan/bör tänka när det gäller att uppnå konstruktiv länkning mellan lärandemål, undervisningsformer, litteratur, examinationer och betygskriterier. Mindre uppmärksamhet har lagts vid hur kursvärderingsverksamheten kan eller bör präglas av denna övergång. Syftet med vägledningen är därför att: • Påvisa kursvärderingens potential som ett integrerat verktyg i den lärprocess som står i fokus för konstruktivt länkad undervisning. • Diskutera överväganden som bör göras när man utvecklar kursvärderingar i relation till konstruktiv länkning. • Diskutera vilken typ av frågor som är relevanta att ställa i en kursvärdering med ett kvalitetsutvecklande perspektiv samt vilken typ av frågor som är mindre relevanta. • Ge exempel på hur frågor kan utformas för konstruktivt länkade kurser. Utöver de forskningsrelaterade artiklar och böcker som refereras till i rapporten, vilar den tungt på de diskussioner som fördes i ”Benchmarkingprojekt: kursvärderingsprocessen som ett effektivt verktyg i förbättringsarbetet” arrangerad av Kvalitetsrådet våren 2010 med uppföljning våren 2011. Vidare har erfarenheter från Arbetsgruppen för uppföljning av Studentbarometern som avrapproterade sitt uppdrag 2008 legat till grund för diskussionerna. Ytterligare en källa var diskussionerna som fördes i den arbetsgrupp som i mars 2011 utsågs av Grundutbildningsberedningen att undersöka i vilken mån benchmarkingprojektet kunde användas för att ta fram en GU-gemensam kursvärderingsmall. Rapporten, som utformats som en vägledning, diskuterar vilken typ av frågor som bör ställas eller ej i kursvärderingen om man väljer att applicera ett kvalitetsutvecklandeperspektiv med fokus på konstruktiv länkning, betonar vikten av kommunikation om lärandemålen mellan lärare och studenter för att uppnå god kvalitet i kurvärderingen, samt möjligheten att nyttja kursvärderingens potential att vara en integrerad del av utbildningen.Item Nationella nätverket i pedagogik. Rapport till NSHU(Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Petersson, Bengt; Göteborgs universitetThe national network in the subject of Educational Science met for the first time in the spring 2006 at Lund University. The purpose of the national network is to discuss curricula and ex-pected learning outcomes in courses, programmes on the first and the second cycle and also entrance requirements to doctorial studies in educational science. In relation to the reform of higher education and the revised Higher Education Ordinance in Sweden the first of July 2007, the network had the opportunity to describe and discuss the local situation on many institutes of higher education both during the planning phase before the implementation date and the experience from the first enrolment to the new courses and programmes in the autumn semester 2007. The national network has a common website, where general information about development work is presented. The website also have an intranet, where the members of the network dis-cuss syllabus, obstacles to study due to different entrance requirements, time schedules etc. The network members have ambitions to join in the collaborative development of courses on the advanced level (second cycle). Many institutes can benefit from common courses, since the total numbers of students willing to attend on that level are small. Also, some institutes lack programmes for doctorial studies in the subject of educational science and hence are obliged to cooperate with the universities. Until October 2007 the network had in all four national meetings. Over twenty institutes of higher education are active members of the network, which during 2007 was sponsored by the Swedish Agency for Networks and Cooperation in Higher Education.