Browsing by Author "Petersson, Rebecca"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Man kan ju inte lära ut ett språk som man inte kan själv”. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan.(2021) Jamrowski, Felicia; Shafer, Jessica; Petersson, RebeccaSyftet med studien är att jämföra förskollärares uppfattningar kring flerspråkighet och modersmål i förskolan. Tidigare forskning visar på en osäkerhet hos förskollärare kring fenomenet flerspråkighet, vilket även uppmärksammades i Skolinspektionens rapport (2017). Efter rapporten har förskolans styrdokument och riktlinjer ändrats samt att barnkonventionen har blivit lag. Hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet i förskolan påverkar hur väl arbetet fungerar. Syftet med studien mynnade därmed ut i följande frågeställningar: 1. Vilka möjligheter beskriver förskolläraren i arbetet med flerspråkighet? 2. Vilka utmaningar beskriver förskolläraren i arbetet med flerspråkighet? Studien har en fenomenografisk forskningsansats där syftet är att samla in förskollärares varierade uppfattningar kring fenomenet flerspråkighet. Det empiriska materialet bygger på semistrukturerade intervjuer med totalt åtta förskollärare på fem olika förskolor. Resultatet i studien lyfter möjligheter med flerspråkighet i förskola samtidigt som det framkommer en osäkerhet hos majoriteten av förskollärarna i hur flerspråkighet kan inkluderas. Faktorer som enligt förskollärarna påverkar det flerspråkiga arbetet var verktyg, rektor, samverkan med kollegor och vårdnadshavare, där det fanns delade meningar om hur väl det fungerade. Beroende på vilket förhållningssätt förskollärarna hade till flerspråkighet, gick det även att urskilja hur en enspråkig norm i förskolan kan bli en utmaning.Item Talet hos 3-7-åringar födda med unilateral läpp-käk-gomspalt opererade med Göteborgsmetoden i Bukarest(2015-07-09) Petersson, Rebecca; Portström, Sofia; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyStudiens syfte var att följa upp talet hos barn med läpp-käk-gomspalt opererade med Göteborgsmetoden på barnsjukhuset Maria Sklodowska Curie. Arton deltagare med unilateral läpp-käk-gomspalt spelades in och bedömdes med ett talmaterial på ordnivå. Utifrån fonetisk transkription beräknades andel korrekt producerade konsonanter samt talavvikelser specifika för läpp-käk-gomspalt. Förståelighet skattades och en summa för velofarynxfunktion beräknades. Andelen korrekt producerade konsonanter var Md= 61% och korrelerade signifikant positivt med ålder. Tillbakadragen oral artikulation förekom hos 61% av deltagarna med en högre förekomst hos de yngre deltagarna. Icke-oral artikulation förekom hos 28% av deltagarna. Tio barn uppvisade inkompetent velofarynxfunktion. Föräldraskattningen av förståelighet visade på en något nedsatt förmåga (Md=4). Resultatet indikerar att en stor andel av deltagarna uppvisar tal-avvikelser relaterade till spalt. Det observerades en minskning av tillbakadragen oral artikulation och en ökning av andel korrekt producerade konsonanter med ökad ålder. Jämförelse med resultat från Göteborg måste föregå ett uttalande om implementeringsutfallet.Item UPPLEVELSEN AV DEN FYSIOTERAPEUTISKA BEHANDLINGEN HOS PATIENTER MED MIGRÄN(2017-06-27) Petersson, Rebecca; Collbo, Josefin; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyBakgrund: Syfte: Migrän är ett av världens vanligaste hälsoproblem. Fysioterapeutisk behandling har visats ha viss effektiv för att förebygga migrän. I dagsläget är det däremot inte klarlagt vilka mekanismer i behandlingen som är verksamma. En kunskapslucka om hur patienterna själva upplever den fysioterapeutiska behandlingen finns. Att undersöka hur patienter med migrän upplever fysioterapeutisk behandling. Metod: Studien genomfördes med kvalitativ ansats. Sex semistrukturerade intervjuer genomfördes med deltagare som haft/har kontakt med en fysioterapeut för migrän. Kvalitativ innehållsanalys användes vid bearbetning av data. Resultat: Konklusion: Resultatet ger en överblick på hur den fysioterapeutiska behandlingen kan upplevas. Deltagarnas upplevelse av den fysioterapeutiska behandlingen visade sig variera beroende på bemötandet de får. Patienten upplevde sig bli reducerad till enbart En diagnos istället för En hel människa. Dessa blev studiens huvudkategorier. Studien visade att deltagarnas uppfattning om behandling av migrän hos fysioterapeut grundar sig i hur de blir sedda och bemötta. Att bli sedd och bekräftat som En hel människa med diagnosen migrän och inte bara behandlad utifrån En diagnos uppfattades positivt. Behandlad som en hel människa blir möjligt då fysioterapeuten tar tid till patienten, lyssnar på vad denne har att komma med samt inte riktar in sig för mycket på en standardbehandling. Utan dessa variabler riskerar patienter med migrän att uppfatta sin behandling och sig själv enbart som en diagnos vilket kan leda till att patienterna känner sig reducerad.